یکشنبه , ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۳۷ بعد از ظهر

سیامک اطلسی با شناسنامه‌ای به نام «عزت»

سیامک اطلسی با شناسنامه‌ای به نام «عزت»

سیامک اطلسی با شناسنامه‌ای به نام «عزت»

سیامک اطلسی با اشاره به اینکه نام و اطلاعات شناسنامه‌اش متعلق به خواهرش بوده، می‌گفت: همیشه به دنبال این بوده که فیلمی با ذهنیت اصلی خود بسازد ولی نتوانست این کار را انجام دهد و تا آخرین لحظه حیات در جشتجوی یادگرفتن بود.

به گزارش ایسنا، مرحوم سیامک اطلسی که اهل ارومیه بود و چند روز پیش درگذشت، گفته می‌شد متولد ۱۳۱۵ است ولی خودش تعریف کرده که در اصل متولد ۱۳۲۰ است.

گفت و گو با سیامک اطلسی

موزه سینما فیلمی از یک گفت‌وگو با این بازیگر منتشر کرده که در آن می‌گوید: در ارومیه به دنیا امدم و متولد ۱۳۲۰ هستم، اما در شناسنامه سال تولدم ۱۳۱۵ و اسمم عزت است که اسمی دخترانه است، چون خواهری داشتم که در سه، چهارسالگی فوت کرد و شناسنامه او برای من ماند. وقتی هم به سینما آمدم اسم سیامک را بخاطر یک خاطره‌ای انتخاب کردم.

او تعریف کرده است:‌ آن زمان آقای مانی در کار دوبله بودند و از ته صدای من خوشش آمده بود و دعوت کرد که برای کار به استودیو شاهین فیلم بروم. روزی که رفتم منوچهر اسماعیلی – سلطان دوبله – مشغول کار بودند و فیلمی به نام «تب سرد» را دوبله می‌کردند. یک هفته نشستم و نگاه می‌کردم تا اینکه یک روز آقای مانی گفتند بیا این جمله را بگو و گفته من در پایان با تحسین او همراه او بود و از آنجا بود که وارد دوبله شدم.

اطلسی همچنین با اشاره به فیلم «سفر» از یک صحنه ماندنی گفته که باعث شده بود بیضایی تاکید کند در همه فیلم‌هایش از او دعوت به کار می‌کند.

این بازیگر دوبله را یک کلاس درس برای خود می‌دانست و می‌گفت:‌ اگر به سینما نمی‌آمدم در دوبله نقش‌های بیشتری می‌گفتم ولی سینما وقت بیشتری از من گرفت.

اطلسی تاکید داشت که در کار هنری خود هیچ وقت دنبال سود و پول نرفته ولی دوست داشته با ذهنیت خود فیلمی را بسازد که شاید هم هیچ وقت به آن نرسد.

سیامک اطلسی که متولد۱۳۲۰ بود، از دهه ۴۰ کار خود را با گویندگی فیلم‌های سینمایی آغاز کرد و بعد به سینما رفت و از سال ۵۰ تا همین سه سال قبل در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرده بود.

 

دیگران می خوانند:

عزت الله مهرآوران در گذشت+ بیوگرافی و آثار

معنی عدد ساعت ۱۳:۱۳

چگونه در قرعه کشی سایپا ثبت نام کنیم؟

تمام بازیگران زن ایرانی که زشت شدند

فیلم های سیامک اطلسی

از جمله آثار او در سینما به «چریکه تارا»، «پرونده»، «شاید وقتی دیگر»، «آن سوی آتش»، «دو فیلم با یک بلیت»، «آقای بخشدار»، «همسر»، «روز واقعه»، «در کمال خونسردی»، «خط آتش»، «دلباخته»، «دختری به نام تندر»، «ملک سلیمان»، «گلوگاه»، «دلتنگی‌های عاشقانه» و «مردی بدون سایه» می‌توان اشاره کرد.

وی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی نیز همچون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «افسانه جومونگ» دوبلوری کرده بود.

برخی از سریال‌های او نیز «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «معمای شاه»، «هشت و نیم دقیقه»،« مختارنامه» و همچنین نامش در لیست بازیگران سریال در حال ساخت «سلمان فارسی» دیده می شود.

او چهارم مهرماه براثر ایست قلبی ناشی از کرونا درگذدشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *