پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۱۱ قبل از ظهر

همسرم از من حرف شنوی ندارد

همسرم از من حرف شنوی ندارد

«زنم اصلا به حرف‌هام گوش نمیده»، «همسرم اصلا به حرف‌هام توجه نمیکنه و گوش نمیده. چیکار کنم حرف گوش کن بشه؟» شاید این سوالات برایتان آشنا باشند. برخی از زوجین این مشکل را دارند که خانم یا آقا حرف یکدیگر را گوش نمی‌کنند و اغلب می‌خواهند حرف خودشان پیش برود و نه حرف دیگری و حتی اگر حرف خودشان درست نباشد، همچنان اصرار دارند که حرف طرف مقابل اشتباه است و نه حرف خودشان! در این مقاله ابتدا درباره دلایل حرف گوش کن نبودن خانم توضیح می‌دهیم و سپس راهکارهایی را برای حل این مشکل ارائه خواهیم داد.

چرا همسرم به حرف‌هایم گوش نمی‌دهد؟


دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه مقاله همه این موارد را توضیح   می‌دهیم.

بسیار طولانی صحبت می‌کنید

اگر بسیار طولانی صحبت کنید، مسلما همسرتان از میان صحبت‌های شما، ممکن است خسته شود، دیگر گوش نکند و حرف‌هایتان را به درستی درک نکند. همین موضوع باعث قضاوت زودهنگام و اشتباه می‌شود چون همسرتان همه حرف‌هایتان را به درستی نشنیده و گوش نکرده و طبیعتا منظورتان را نیز به درستی درک نکرده است، بنابراین براساس برداشت نصفه و نیمه و براساس ذهنیت خودش درباره موضوع صحبت‌تان، برداشت خواهد کرد. اگر برداشت بدی داشته باشد، از شما حرف شنوی نخواهد داشت، بلکه سعی می‌کند به طرق مختلف شما را متوجه کند که نظرتان اشتباه است حتی اگر درست بوده باشد.

گفتگو و نظرات منفی

اگر صحبت‌تان درباره همسرتان باشد و از او انتقادات زیادی انجام دهید و نظرات منفی دهید، نباید انتظار داشته باشید که او زمانی که مورد حمله کلمات منفی قرار گرفته است، بتواند حرف‌هایتان را قبول کند و از شما حرف شنوی داشته باشد.

بی‌اعتمادی نسبت به انگیزه‌های پنهان صحبت‌هایتان

اگر همسرتان شخصی باشد که اغلب نسبت به انگیزه‌های پنهان گفتگو و موضوع صحبت هر شخصی یا شما، بی‌اعتماد است و گمان می‌کند که منظور بدی دارید، مسلما حرف‌هایتان را قبول نخواهد کرد. این بدبینی نسبت به انگیزه‌های صحبت‌هایتان، ریشه در ذهن و تجربیات تلخ او دارد.

دستوری صحبت می‌کنید

اگر مدام با همسرتان با لحن دستوری و تحکم‌آمیز صحبت کنید، نباید انتظار داشته باشید که از شما حرف شنوی داشته باشد چون بسیاری از افراد چه مرد باشند و چه زن، لحن و گفتگوی تحکم‌آمیز را دوست ندارند و نمی‌خواهند همیشه مطیع یک نفر باشند. بنابراین لحن و کلمات، در حرف شنوی کردن یا نکردن خانم، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

در زمان و شرایط مناسب صحبت نمی‌کنید

اگر در زمان و شرایط مناسب و خوب با همسرتان صحبت نکنید، او نیز در آن شرایط به حرف‌هایتان گوش نخواهد داد. به عنوان مثال فرض کنید همسرتان به تازگی از محل کار به خانه برگشته است و بسیار خسته و کلافه است. اگر در آن شرایط چیزی بگویید و انتظار داشته باشید از شما حرف شنوی داشته باشد، انتظار و توقع اشتباهی است چون او در آن شرایط که خسته و کلافه است، طبیعتا پرخاشگر و تحریک‌پذیر نیز می‌شود و ممکن است خواسته‌تان را انجام ندهد یا با عصبانیت پاسخ‌تان را بدهد.

مدام درباره گذشته صحبت می‌کنید

باز کردن مکرر مسائل و مشکلات گذشته، باعث می‌شود طرف مقابل از صحبت کردن تکراری درباره این موضوعات خسته شود و اصلا گوش ندهد.

موضوع بحث‌تان برایش مهم نیست

شاید موضوعی که درباره‌اش صحبت و بحث می‌کنید برای همسرتان مهم نیست اما برای شما مهم است، به همین دلیل در آن زمینه همسرتان از شما حرف شنوی ندارد و یا اصلا به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد.

با شما مخالف است

اگر خانم‌تان با حرف‌ها و نظرات‌تان مخالف باشد، مسلما حرف‌هایتان را قبول نخواهد کرد و از شما حرف شنوی نخواهد داشت.

خوب گوش نمی‌دهد، زود قضاوت می‌کند

اگر همسرتان به جای تمرکز کردن بر روی خوب و با دقت گوش دادن، بر روی معنی و منظور پنهانی حرف‌هایتان توجه کند، عجول باشد و زود قضاوت کند، به احتمال زیاد بیشتر حرف‌هایتان را متوجه نخواهد شد، در نتیجه از شما حرف شنوی نیز نخواهد داشت.

عصبانی است

خشم، گوش‌های شخص را می‌بندد و بیشتر زبان و دهان را فعال‌تر می‌کند. به همین دلیل اگر همسرتان از حرف‌هایتان عصبانی شده باشد، مسلما خوب گوش نخواهد داد و از شما حرف شنوی نیز نخواهد کرد، بلکه در این شرایط سعی می‌کند حرف خودش را به کرسی بنشاند و با تمام قدرت با شما مخالفت کند.

درباره موضوع صحبت‌تان، اطلاعات و آگاهی کافی ندارد

این نکته را بدانید، تا زمانی که همسرتان اطلاعات و آگاهی کافی از موضوعی که درباره‌اش صحبت کنید نداشته باشد، از شما حرف شنوی نیز نخواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید او می‌خواهد در یک بانک حساب باز کند و شما به هر دلیلی می‌خواهید که او حسابی که شما می‌گویید را باز کند، اما او به حرف‌تان گوش نمی‌دهد. در این شرایط شاید دلیلش این باشد که او اصلا آگاهی کافی از انواع حساب‌ها و ویژگی‌هایشان ندارد، به همین دلیل نمی‌تواند از روی ناآگاهی و با چشمان بسته، حرف شما را فورا قبول کند.

به جای افزایش دادن دانش و آگاهی او، نصیحت می‌کنید

بیشتر افراد از نصیحت شنیدن زیاد، خوش‌شان نمی‌آید و از این شرایط معمولا افراد فراری هستند و اجتناب می‌کنند. اگر در حرف‌هایتان بیشتر به جای اینکه به افزایش دانش او کمک کنید، نصیحت می‌کنید، به احتمال زیاد او نصیحت‌هایتان را قبول نخواهد کرد.

مثل شما رفتار می‌کند

اگر شما نیز از او حرف شنوی نداشته باشید و فقط انتظار داشته باشید که او به حرف‌هایتان گوش دهد و عمل کند، ممکن است همسرتان نیز تصمیم بگیرد مثل شما رفتار کند یعنی حرف شنو نباشد تا شما متوجه شوید که این انتظار دو طرفه است و او نمی‌تواند همیشه مطیع شما باشد.

چه کار کنم خانمم از من حرف شنوی داشته باشد؟


ابتدا حرف‌هایتان و چیزی که می‌خواهید را بررسی کنید

قبل از اینکه صحبت را با خانم‌تان شروع کنید، لازم است به صورت منطقی و با دقت حرف‌ها و درخواست‌هایتان را بررسی کنید و ببینید آیا درخواست یا حرف‌تان منطقی و درست است یا خیر؟ بررسی کردن به این دلیل اهمیت دارد چون اگر حرف‌تان اشتباه باشد، باید به همسرتان حق بدهید که او از شما در آن موضوع حرف شنوی نداشته باشد. خودتان را جای همسرتان بگذارید و فکر کنید که اگر همین انتظار را او از شما داشت، آیا شما حرفش را قبول می‌کردید یا خیر؟ با دقت بررسی کنید و سپس اگر حرف منطقی و درستی بود، بحث را شروع کنید.

او نمی‌تواند ۱۰۰ درصد تابع و مطیع شما باشد

این نکته را در نظر داشته باشید که خانم‌تان به نوبه خود، یک شخص مستقل است که دارای تیپ شخصیتی و طرز تفکر خاص خود است. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که او کاملا حرف شنو باشد، بلکه باید به او به عنوان یک شخص مستقل احترام بگذارید و اجازه دهید او نیز نظراتش را بین کند یا حتی مخالف حرف‌تان باشد. او یک ربات نیست، بلکه یک انسان است که برای خود نظر و عقاید منطقی دارد.

آرام صحبت کنید و سپس کمی مکث کنید

برای اینکه همسرتان به خوبی متوجه حرف‌هایتان شود، آرام صحبت کنید و سپس کمی مکث کنید و منتظر پاسخ بمانید. بعد از اینکه نظرش را تا آن قسمت از صحبت‎هایتان بیان کرد، می‌توانید ادامه دهید. این روال را تا پایان بحث ادامه دهید. هرگز پشت سر هم و تند تند صحبت نکنید. صحبت‌هایتان را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و کم کم بیان کنید. در بین صحبت، نظر طرف مقابل را نیز جویا شوید.

خودتان نیز حرف‌هایش را بشنوید

هنگامی که نظراتش را بیان می‌کند، با دقت گوش دهید. اگر خودتان با دقت و فعالانه گوش دهید، او نیز از شما الگوبرداری خواهد کرد.

با لحن آرام صحبت کنید

برخی از افراد گمان می‌کنند در هنگام بیان شکایات و گله‌ها یا زمانی که می‌خواهند طرف مقابل به حرف‌شان گوش دهد، باید فریاد بزنند، از جملات تاکیدی و تحکم‌آمیز استفاده کنند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. برای اینکه صحبت‌هایتان تاثیرگذار باشند و طرف مقابل به حرف‌هایتان به خوبی گوش دهد و علاقه‌مند شود آنها را اجرا کند، باید با آرامش صحبت کنید و از جمله‌بندی استفاده کنید که از کلمات آرام و مناسب تشکیل شده است و نه کلمات دستوری که با فریاد و با صدای بلند باید گفته شوند! هرچقدر کلام‌تان شیرین‌تر باشد، متقاعدسازی زودتر و بهتر انجام خواهد شد.

جملات‌تان را با کلمه «من» شروع کنید

هرگز جملات‌تان را طوری شروع نکنید که انگار همسرتان را به پای میز محاکمه آورده‌اید و می‌خواهید او را متهم کنید. در این صورت او نسبت به شما گارد شدیدی خواهد گرفت و دیگر نه تنها به حرف‌هایتان گوش نخواهد داد، بلکه کاملا با شما مخالفت خواهد کرد. جملات‌تان را با کلمه «من» شروع کنید و از زاویه دید خودتان موضوع را بیان کنید، یعنی طوری صحبت نکنید که انگار طرز تفکر و زاویه دیدتان کاملا درست است و زاویه دید همسرتان کاملا اشتباه است. در مقابل طوری صحبت کنید که در حال بیان نظرات‌تان هستید، اما ممکن است نظرات‌تان اشتباه نیز باشند. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید:«چرا اون روز پیش خواهرم اون رفتار زشت رو نشون دادی؟ باید از دل خواهرم در بیاری. خیلی از دستت ناراحت شده.» بهتر است بگویید:«به نظر من اون روز رفتارت در مقابل خواهرم کمی نامناسب بوده. نظر تو چیه؟» با این جمله، شما نظر خودتان را بیان می‌کنید و به او نیز اجازه نظر دادن می‌دهید و سپس با هم می‌توانید راه حلی را برای جبران و یا حل این موضوع، انتخاب کنید.

بین انرژی مثبت و منفی حرف‌هایتان تعادل برقرار کنید

به عنوان مثال اگر می‌خواهید از او انتقاد کنید که بیشتر برای شما و بچه‌ها وقت بگذارد، نباید بگویید:«تو اصلا به ما که خانواده‌ات هستیم اهمیت نمیدی! همش حواست به کارهای بیرون از خانه هست.» این جمله، تماما منفی است و اصلا طرف مقابل را جذب نمی‌کند که گوش دهد، بلکه دفع نیز می‌کند. بهتر است بگویید:«عزیزم من خیلی ممنونم ازت که کار می‌کنی و کمک خرج من هستی. این ویژگی و مستقل بودنت رو خیلی دوست دارم، اما ازت میخوام کمی بیشتر برای من و بچه‌ها وقت بذاری چون همه‌مون دوست داریم در کنار تو بیشتر خوش بگذرونیم. وقتی دیر میای خونه و اضافه کاری می‌کنی، خونه بدون تو برامون خیلی تیره و تاریکه.» این جمله، هم تعریف و تمجید را شامل می‌شود و هم انتقاد می‌کند و می‌گوید که دلیل انتقاد کردن چیست.

روی موضوع اصلی تمرکز کنید

بدون اینکه مسائل و مشکلات گذشته را باز و تکرار کنید، بر روی زمان حال و بر روی موضوع اصلی تمرکز کنید. فقط درباره همان موضوع صحبت کنید و مسائل دیگر را در یک روز مطرح نکنید، چون با آمیخته شدن مسائل و مشکلات، مسئله فعلی فراموش می‌شود و همسرتان نیز بین این همه مشکل، گیج و سردرگم خواهد شد.

او را مقصر ندانید

هرگز در حرف‌هایتان او را مقصر ندانید، سرزنش و نصیحت نکنید. این سه مورد بی‌فایده هستند و باعث حرف شنوی نمی‌شوند، بلکه ارزش کلام‌تان را کاهش می‌دهند.

راهکارهای فوق، چه کمکی می‌کند؟

راهکارهای فوق به شما کمک می‌کند تا حرف‌تان تاثیرگذارتر باشد و بتواند همسرتان را جذب کند تا او خوب گوش دهد و به آنها عمل کند. هیچ راهکار خاص و معجزه‌آسایی برای حرف شنو کردن خانم وجود ندارد، بلکه با رعایت نکات فوق و دقت بر اینکه آیا حرف‌تان درست و منطقی است یا خیر، می‌توانید همسرتان را قانع کنید تا به حرف‌هایتان گوش دهد اما اگر همیشه موفق نشدید، طبیعی است چون همانطور که در بخش قبلی نیز توضیح دادیم، همسرتان نیز نظرات و عقاید شخصی خود را دارد و شما نمی‌توانید ۱۰۰ درصد از او انتظار حرف شنوی و اطاعت را داشته باشید، اما با کلام تاثیرگذار و خوب، می‌توانید کلام‌تان را با ارزش‌تر کنید تا بیشتر و سریع‌تر در ذهن همسرتان نفوذ کنند و به اجرا در بیایند. درواقع برای اینکه کاری کنید همسرتان به حرف‌هایتان گوش دهد، لازم است مهارت‌های ارتباطی را آموزش ببینید که در بخش قبلی توصیه‌ها و نکاتی را درباره این موضوع توضیح دادیم.

سخن پایانی

برخی از مردان این مشکل را در زندگی مشترک دارند که همسرشان از آنها حرف شنوی ندارد و به حرف‌هایشان گوش نمی‌دهد. این موضوع دلایل زیادی دارد که در بخش اول مقاله کامل توضیح دادیم. در بخش دوم مقاله راهکارها و توصیه‌هایی برای افزایش  مهارت‌های ارتباطی آوردیم تا بتوانید همسرتان را متقاعد کنید که به حرف‌هایتان گوش دهد و عمل کند، اما یک نکته بسیار مهم را باید به خاطر داشته باشید. نکته این است که همسرتان نیز به عنوان یک انسان مستقل که شخصیت و هویت جداگانه دارد، می‌تواند در برخی از مسائل نظرات و عقاید مخالف شما را داشته باشد و نتواند حرف‌تان را قبول کند. بنابراین نباید حرف شنوی به صورت کامل را انتظار داشته باشید اما با افزایش مهارت‌های ارتباطی به کمک روانشناس و با رعایت توصیه‌های این مقاله، می‌توانید نفوذ و تاثیرگذاری کلام‌تان را بیشتر کنید تا همسرتان بیشتر به حرف‌هایتان گوش دهد. برای افزایش مهارت‌های ارتباطی، توصیه می‌کنیم از مشاوران همیار عشق کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *