برندینگ چیست ؟
برندینگ یا استراتژی برندسازی ، از فعالیتهای مدیریت برند در یک سازمان یا برای یک شخص حقیقی است که موجب افزایش آگاهی از برند و تقویت جایگاه برند در ذهن مخاطب خواهد شد.
انتخاب یک “برند” برای شناخته شدن یک محصول ،خدمت ، سازمان یا نقطه جغرافیایی صورت میپذیرد.
در بازارهایی که پر از برندهای بزرگ و کوچک است، رقابت بر سر کسب بهترین جایگاه در بازار بسیار شدید است.
در چنین شرایطی است که متخصص برندسازی یا مشاور برندسازی ، قادر است که بهترین استراتژی برندینگ را به زبان اجرایی برای موفق شدن برند تعریف و تدوین مینماید.
شاید در بررسی “معادل فارسی برند” بتوان به نکتهای دیگر پیبرد.
در معادل فارسی برند که همان علامت تجاری یا نشان تجاری است ، میتوان به این مسئله نیز پی برد که فرد یا سازمانی به دنبال تجاریسازی یک علامت یا نشان برای ارائه یک مورد مشخص به مخاطبین خاصی هستند.
هدف برندینگ
هدف برندینگ بیان داستان برند در خصوص محصولات و خدمات سازمان است.
برندینگ با بهرهگیری از تکنیکهای برندسازی و وب برندینگ ، سعی خواهد نمود تا انتظارات مشتریان را مدیریت نموده و جهتدهی نماید. ی
کی از مهمترین اهداف ایجاد تمایز بین شما و رقبایتان ، افزایش قدرت بیاد سپاری برند است.
برند شما ، معرف هویت شماست ، شما تصمیم میگیرید که دیگران شما را چگونه بشناسند و چگونه درک نمایند.
آیا شما یک سازمان یا فرد خلاق هستید؟ یا با تجربه ، یا قابلاعتماد ؟ محصولتان گران ، اما بسیار با کیفیت است یا محصولات ارزان ، ولی بسیار کیفیت است ؟
برند نمیتواند همه چیز باشد. اینکه چگونه شما خود را تعریف مینمایید، مشتریانتان شما را تعریف خواهند نمود .
اجزاء برند شامل لوگو ، اسم تجاری ، وبسایت ، بستهبندی و لوازم ترفیع فروش – هر آنچه بشود طرح لوگو را روی آن زد – کانال ارتباطی برند با مخاطب است.
اگر بخواهیم معنی استراتژی برند را بیان نماییم باید گفت که استراتژی برند در پاسخ به سوالهایی نظیر چطور ، کجا، چه چیزی ، چه کسی و با از طریق چه کسی ؛ تعریف میگردد که پیام برند در آن مستتر است.
بهترین محل تبلیغ Touch-points، در ضمن برنامهریزی استراتژی برند تعیین میگردد.
همچنین شبکه توزیع و فروش نیز بخشی از استراتژی برند است.
به صورت مشابه ، ارتباط کلامی و غیرکلامی با مخاطب نیز بخشی از استراتژی برند است.
دیگران می خوانند:
رونمایی از خودروی اپل در سال ۲۰۲۴
معماری خانه شریفی ها ، علیرضا تغابنی
تدوین استراتژی برندینگ قوی میتواند منجر به تقویت ارزش برند گردد، که حتما به افزایش ارزش محصولات و خدمات شرکت خواهد انجامید.
افزایش ارزش برند به شما این امکان را میدهد که در مقابل محصولات بدون برند یا حتی مشابه ، قیمت خود را بالاتر ببرید.
برای مثال ، نوشابه کوکاکولا را با زمزم مقایسه نمایید.
از آنجایی که ارزش برند کوکاکولا فوقالعاده زیاد است ، در نتیجه در یک رقابت آزاد و واقعی ، کوکاکولا به راحتی میتواند قیمت خود را بالاتر ببرد.
ارزش افزوده شده به برند ( افزایش ارزش ذات برند ) ، معمولا به شکل کیفیت ادراک شده یا عشق و علاقه به برند ، جلوه بیرونی خواهد داشت.
برای مثال :
نتایج تحقیقات در خصوص برند نایک نشان میدهد که ورزشکار حاضر در تبلیغ نایک ، بخشی از تداعیات برند نایک هستند ، نایک امیدوار است که عشق و علاقه به ورزشکار به محصول نایک منتقل شود ، این همان عشق و علاقه به برند است. پس نایک فقط به واسطه ویژگیهای کفشهایش، نمیفروشد.
شناساندن برند به مخاطب ، مثل برگزاری یک تور آموزشی برای شناخت ماهیت یک کسب و کار است.
میتواند بسیار سخت ، زمانگیر و ناخوشایند باشد. در مسیر معرفی برند باید به سوالات زیر پاسخ دهید :
- ماموریت سازمان شما چیست ؟
- فایده و ویژگی محصولات و خدمات شما چیست ؟
- مشتریان راغب و مشتریان بالقوه ، چه برداشتی در خصوص شرکت شما دارند ؟
- انتظار درک چه سطح از کیفیت را توسط مشتری دارید ؟
مدیریت برند یا مشاور برندینگ شما باید همواره در حال تحقیق باشد تا نیازها، عادات و علایق مشتریان کنونی را کشف نماید.
پس بر اساس تخیلات خویش ، برنامهریزی ننمایند. باید با نحوه تفکر مشتری آشنا شوید.
عوامل اساسی برای طی مراحل برندینگ :
طراحی لوگوی حرفهای
از بین انواع لوگو ، یک لوگو مناسب را انتخاب نمایید
نوشتن پیام برند
پیام کلیدی برند شما برای مخاطبینتان چیست ؟
هر یک از کارکنان باید در خصوص ویژگیهای برند شما اطلاعات کافی داشته باشند.
نام برند باید با دید ۳۶۰ درجه همه جا باشد
گستره برندینگ باید شامل تمام جنبههای کسب و کار شما باشد،
مثلا در نحوه پاسخگویی به تلفنها ، نحوه پوشش فروشندگان ، پاسخ به ایمیلها یا هر چیز دیگری.
خلق صدای برند
صدای برند شما باید معرف برند شما باشد.
این صدای برند باید در تمام مطالب نوشتاری و عوامل تصویری شرکت وجود داشته باشد ، چه برای برندینگ آنلاین و چه برندینگ محیطی.
- آیا برندتان دوستداشتنی است ؟
- آیا با مخاطب حرف میزند ؟
- آیا شکیل و شیکپوش است ؟
- آیا رسمی است ؟
- آیا جسارت دارد ؟
تگ لاین Tagline ( عبارت کوتاه برندسازی )
تگ لاین ، عبارت کوتاهی است که در حوزه برندسازی استفاده میشود .
تگ لاین باید قابل به یادسپاری ، با معنا و مفهومی پایدار داشته باشد و جوهر وجودی برند شما را در خود داشته باشد.
لطفا برای آشنایی بیشتر به مقاله ” تفاوت معنایی Tagline, Mantra, Motto, Slogan در همین وبسایت ” مراجعه نمایید.
استاندارسازی عناصر بازاریابی
قالب استاندارد برند همان هویت برند است که باید مشخص باشد. از طرحبندی رنگهای ثابت و جایگذاری برند استفاده نمایید.
نیاز نیست که خیلی شلوغ و پلوغ باشد ، باید فقط پایدار باشد.
با مشتری صادق بودن
مشتری دیگر از شما خرید نخواهد کرد یا برند شما را به دیگران توصیه نخواهد نمود ، اگر شما بر اساس قول برند عمل ننمایید.
ثبات داشته باشید
این مورد پوششدهنده تمام موارد فوق و مهمترین جز این لیست است.
اگر ثبات رعایت نشود، حتما برند دچار شکست خواهد شد.
اهمیت برندینگ در کسب درآمد
با بررسی تعریف برندینگ ، متوجه میشوید که برندینگ یک عمل بازاریابی است که شرکت یا فردی به دنبال خلق یک نام ، سمبل /نماد یا طرح است که به راحتی از دیگران متمایز شود.
برندینگ برای کسب و کار مهم است نه فقط برای اینکه برند در ذهن باقی بمایند ، بلکه به مشتریان برند این اجازه را میدهد که سطح انتظار و توقع خود را با شرکت هماهنگ نمایند.
برندینگ راهی برای تمایز از رقبا و تشخیص پیشنهاد تجاری شماست.
برند در مراحل برندینگ میکوشد تا با معرفی صحیح برند به افراد و سازمانها در خصوص کیفیت محصولات و خدمات مورد انتظار ، پیامی شفاف بفرستد.
در فرایند برندینگ ، بخشها و برنامههای متفاوتی درگیر خواهند شد از جمله تبلیغات، خدمت به مشتری ، ترفیعات و لوگو .
همه این عناصر به دنبال خلق یک برند حرفه ای ، جذاب و منحصربهفرد برای شرکت هستند.
چرا برندینگ مهم است ؟
برندینگ میتواند موجب افزایش ارزش کسب و کار گردد. از این جهت است که اهمیت برندینگ در کسب درآمد قابل انکار نیست.
یک برند قوی میتواند اهرمی برای حضور در رقابت باشد.
برندینگ میتواند قسمت داراییهای ناملموس و همچنین حقوق صاحبان سهام را در ترازنامه بسیار قوی نشان دهد.
اگر به لیست ارزشمندترین برندهای جهان در طی مثلا ۴ سال متوالی نگاه بی اندازید ، خواهید دید که دارایی دیداری این شرکتها شاید یکپنجم ارزش برند این شرکتها نیز نباشد.
اما واقعا چرا ؟
از آنجایی که برند قوی میتواند فروش یک محصول مناسب را تضمین نماید، پس حتی پیش از عرضه یک محصول ، میتوان آن را با قیمتی بسیار بالا پیش فروش نمود ، این دارایی اعتبار و ارزشی برای برند است که مخاطبین آن ، حتی بدون دیدن محصول ، حاضر هستند که محصولی را پیشخرید نمایند.
اعتماد و اعتبار برند ؛ دارایی بزرگ نامشهود برند است که میتواند هر کسب و کاری را موفق نماید.
در نظر بگیرید که شما قرار است یک خودرو خریداری نمایید ، فرض که قیمت خودروها کاملا مطابق قیمت خودرو در بازار جهانی باشد و هیچ انحصاری هم در تولید یا فروش نباشد ، شما کدام برند را پیشخرید مینمایید ؟ بنز ، فورد ، مازاراتی یا از محصولات ایرانخودرو ؟
اعتماد شما به کدام برند بیشتر است ؟ اعتبار کدام برند نزد شما بالاتر است ؟ این همان ارزشی است که برند دارد.
برندینگ برای جذب مشتری جدید
یک برندینگ قوی میتواند موجب جذب مشتری جدید شود.
برندینگ قوی این انگیزه را در مشتریان ایجاد مینماید که با توجه به اعتماد و اعتبار عمومی به برند ، مشتری باید از این برند خرید نماید زیرا با انتظار آن برابر و یا بیش از انتظار او ، و وی به محصول یا خدمتی خاص دست پیدا خواهد نمود.
اگر یک برند به درستی پایهگذاری شده باشد ، تبلیغات دهان به دهان word of mouth بهترین و موثرترین روش تبلیغات محسوب خواهد شد.
برندینگ موجب افتخار و رضایت کارکنان میشود
هنگامیکه یک فرد برای یک شرکت قوی کار نماید ، حتما از آن برند حمایت مینماید و حتما به کار در آن سازمان افتخار خواهد نمود تا جایی که حتی با پیشنهاد دریافت حقوق بالاتر نیز حاضر به ترک آن نیست.
مثلا کارکنان ردبول ، گوگل و رولکس چنین حس و حالی را دارند.
کار برای یک برند شناخته شده ، به دیگران این حس را القاء مینماید که کار در آن سازمان میتواند تا چه حد باحال و شگفتانگیز باشد.
داشتن یک دفتر کار برند شده ، نیز میتواند میزان تعلق و رضایت به برند را در میان کارکنان افزایش دهد.
برندینگ باید با تبلیغات حمایت شود
تبلیغات بخشی از برندینگ است. تبلیغات باید انعکاس مستقیم برنامه برندینگ باشد .