دوشنبه , ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۰۴ قبل از ظهر

شوهرم کتکم میزنه ؛ چیکار کنم ؟

شوهرم کتکم میزنه ؛  چه کاری انجام دهم ؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هر ۱۸ ثانیه یک زن قربانی خشونت خانگی می شود و در ایران طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد ، ۶۶٪ از زنان ایرانی از زمان شروع زندگی مشترک یک بار مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. در این مطلب از سایت ایرانیکام قصد داریم به این جمله تلخ بسیاری از خانم ها که می گویند شوهر کتکم میزنه بپردازیم.

 

اما به راستی ، چرا یک مرد باید چنین اقدامات شنیع علیه همسرش انجام دهد؟ آیا مردان از روی عصبانیت حق دارند همسران خود را بزنند؟ با مردی که همسرش را کتک میزند چگونه باید برخورد شود ؟

 

شوهرم کتکم میزنه

خشونت خانگی معمولاً توسط مردان علیه زنان انجام می شود و این نه تنها در فرهنگ ما منحصر به فرد است ، بلکه به دلیل شرایط فیزیولوژیکی مردانی است که از نظر جسمی از زنان قویتر هستند و همچنین به دلیل فرهنگ مرد سالاری که در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد .

 

در همه جای دنیا همینطور است. معمولاً شخصی که علیه خانواده خود دست به خشونت می زند فردی نابالغ ، ناشناخته ، کم اعتماد و از نظر عاطفی ضعیف است.

 

بسیاری از زنان در دوران کودکی و نوجوانی ، یا حتی در زندگی فعلی و یا در محل کار که حضور دارند و به دلیل ضعف فیزیکی در برابر مردان مورد آزار و اذیت جسمی قرار گرفته اند.

 

یکی از مهمترین دلایل خشونت در خانواده ها مصرف مواد مخدر است. فرد معتاد مستعد رفتارهای تکانشی و خشونت است ، هم در اثر مسمومیت و هم به دلیل اثرات مخرب و ماندگار اعتیاد بر مغز. اینها شامل الکل و داروهای مختلف و محرک است. همه این مواد باعث رفتار خشونت آمیز می شوند.

 

دلیل دیگر خشونت در خانواده ، که عجیب است ، ابراز خشونت برای آزمایش عشق و وفاداری شوهر است! در این حالت ، مرد از نظر عاطفی به همسر خود وابسته است. اما او سر او داد می زند که آیا همسرش هنوز او را دوست خواهد داشت یا نه!

 

سپس او یک قدم جلوتر می رود و او را کتک می زند تا ببیند آیا همسرش پس از ضرب و شتم به زندگی با او ادامه می دهد یا نه! البته معمولاً افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مبتلا به اختلال شخصیت سادیستی ، عشق طرف مقابل را چنین خشونت آمیز می سنجند و این کاملاً غیر طبیعی است.

 

و در این حالت ، ممکن است فردی در کودکی در یک محیط خانوادگی خشن بزرگ شده باشد یا چنین نگرشی نسبت به مادرش اتخاذ کرده باشد ، و او به عنوان یک الگو ممکن است این رفتار را یاد گرفته باشد و این تصور غلط را داشته باشد که “زن خوب زنی است که با همه این مشکلات بسازد اما این حرف درستی نیست.

 

 

شوهرم کتکم میزنه اما میسوزم و میسازم !

این فکر “سوختن و ساختن” یا اینکه برخی از خانم ها می شنوند که می گویند: “من چاره ای ندارم جز تحمل!” همه آنها توهم هستند. بسیاری از زنان می گویند که “اگر من طلاق بگیرم ، آینده فرزندانم خراب می شود” ، “خواستگاری خواهرم از بین می رود” یا “خانواده من به هر دلیلی طلاق را نمی پذیرند.” اما این تفکر بسیار اشتباه است.

 

کودکان بیش از هر چیز به آرامش احتیاج دارند و اگر کودک مجبور باشد در محیطی پر از عصبانیت ، جیغ و خشونت قرار بگیرد و هر روز شاهد دعواهای والدین و ضرب و شتم مادرش باشد و گاهی اوقات خود او را به زور (از نظر لفظی یا جسمی) مجبور کند آسیب دیده خواهد شد.

ممکن است مادری که مرتباً مورد آزار و اذیت قرار می گیرد ، خشونت داشته باشد و عصبانیت خود را بر روی فرزندان خود خالی کند.

بنابراین کودکان از هر دو طرف مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و مطمئناً رنج بیشتری نیز می کشند ، بنابراین باید سعی کنیم به هر روشی (با کمک مشاور و در حضور هر دو والدین یا به عنوان یک والد تنها) محیط خانه را آرام کنیم تا کودک این کار را نکند. او را در معرض خشونت کلامی یا جسمی قرار می دهد.

 

به یاد داشته باشید مردی که این خشونت را بپذیرد و خود را ترغیب کند که به نام کودک و غیره همسرش را کتک بزند ، قطعاً دلسوزی برای همسرش برای او دشوار است.

 

او فکر می کند که نمی تواند بدون همسرش زندگی کند یا نگران است که اگر از مشاور کمک بخواهد ، به عنوان اولین فرصت طلاق به او پیشنهاد نمی شود. این زن ممکن است از همان کودکی همان خشونت را بین والدین خود دیده باشد و تحمل خشونت مادرش از او الگوبرداری شده است ، بنابراین خشونت را پذیرفته و کمک نمی خواهد. بنابراین این شخص به مشاوره و پشتیبانی دیگری نیز نیاز دارد.

 

 

کودک از والدین تاثیر می گیرد

جنگ و خشونت خانگی برای کودکان به همان اندازه که برای بزرگسالان دشوار است. علاوه بر این ، اگر کودک در مراحل رشد مغز و شکل گیری شخصیت با پدیده ای مشابه روبرو شود ، تأثیرات جبران ناپذیری بر روی بدن و روان خواهد داشت.

 

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که مادرشان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند (حتی مورد آزار کلامی) قرار می گیرند ، مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی هستند ، بنابراین نباید تصور کنیم که “سوختن و ساختن” به نفع کودک ما است. حتی اگر زن و شوهر در بدترین حالت و به عنوان آخرین چاره طلاق بگیرند ، کودکی که در کنار یک پدر و مادر در یک محیط ساکت و آرام رشد کند بهتر از این است که با والدین باشد اما با خشونت خانگی.

 

برخی از افراد پس از ارتکاب خشونت و رفتار تکانشی احساس گناه می کنند و پس از هیجان و خشونت فقط متوجه می شوند که چه اشتباهی کرده اند و سعی می کنند با ابراز عشق شدید انتقام بگیرند تا عذاب وجدان خود را کاهش دهند. آنها را بد کنید.

 

شوهرم کتکم میزنه اما من رو دوست داره !

به این ترتیب ، زن از این ایده خوشحال می شود که شوهرش او را دوست دارد و هدف خاصی برای کتک زدن یا فحش و غیره ندارد و “او فقط عصبانی است و این رفتار اوست” (!) ، و همسرش را می بخشد . اما متأسفانه این رفتار توسط همسرش بارها و بارها تکرار می شود و شوهر به دلیل عذاب وجدان ابراز عشق می کند و دوباره همسرش او را می بخشد و این چرخه دائماً تکرار می شود.

 

اگر رفتار صحیح این باشد که وقتی شوهر پشیمان شد و برای عذرخواهی و ابراز عشق به سراغ همسرش رفت ، زن باید بگوید: “اگر می خواهیم زندگی مان ادامه داشته باشد و این مشکلات حل شود ، باید از یک مشاور کمک بگیریم.

 

خشونت را تحمل نکنید

تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید که خشونت علیه شما یا فرزندتان ادامه داشته باشد و هزینه بدرفتاری با همسرتان و یا ” بسوز و بساز!” را نیز پرداخت نمی کنید. مشاور ، روانشناس یا روانپزشک به هر قیمتی ، مشاوره با یک مشاور یا روانپزشک می تواند به فرد بیاموزد که چگونه احتمال خشونت در آینده را افزایش دهد. کاهش و در صورت عدم استفاده از اقدامات ، در نهایت مشخص می کند که آیا شما باید به زندگی مشترک ادامه دهید یا خیر.

 

گاهی اوقات خشونت به قدری شدید است که زندگی زنان و کودکان در معرض خطر است ، در این صورت فرد نباید شرایط را تحمل کند و باید از طریق پزشکی قانونی ، کمک های اجتماعی یا سایر موارد اضطراری اجتماعی و بلاخره کمک پزشکی فوری بخواهد. کمک به تعیین اینکه آیا فرد دارای مشکل روانی خاص ، اعتیاد و در نهایت توانایی مراقبت از خانواده خود است.

 

در مورد خشونت تکانشی ناگهانی و شدید ، گاهی اوقات عوامل بیرونی مانند حضور نزدیکان و آشنایان می توانند بازدارنده باشند و از بروز خشونت جلوگیری کنند ، اما در مورد خشونت کلامی توصیه می شود از حامیان شناخته شده کمک بگیرید. و قطعاً باید از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

 

در طول این فرآیند ، مهمترین درمانی که ارائه می شود ، خانواده درمانی است ، به این معنی که همه اعضای خانواده ، بسته به سن فرزندان ، باید در روند درمان شرکت کنند و به حل مشکلات همزمان ، از جمله سوء مصرف الکل و مواد کمک کنند.

 

انواع اختلالات شخصیتی از جمله موارد دیگری است که در جلسات درمانی انجام می شود. در آخر ، بهتر است این نوع درمان ها را به صورت گروهی انجام دهید. یعنی یک مشاور ، روانپزشک و سازمان پشتیبانی (مانند بهزیستی) با هم کار می کنند یا در صورت لزوم مقامات قانونی برای موفقیت در روند درمان با هم همکاری می کنند.

 

شوهرم کتکم میزنه : بنابراین ، علاوه بر خانواده درمانی و دارو ، ابزارهای قانونی تهدید و جلوگیری از تکرار خشونت (به عنوان تصمیم قاضی در مورد نیاز به درمان) می توانند از خشونت جلوگیری کرده و پروژه درمان را بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *