سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ قبل از ظهر

سکس در دوران پریودی

آیا رابطه جنسی در دوران پریودی خطرناک است؟

مطابق دین اسلام، حکم نزدیکی در پریود یا همان رابطه جنسی (سکس) در دوران پریودی “حرام” می باشد و زمانی که هفت تا ده روز از اولین روز قاعدگی می گذرد نزدیکی جنسی مجاز است. از دیدگاه پزشکی مدرن، رابطه جنسی در قاعدگی اشکالی ندارد اما ممکن است با عوارضی مانند بارداری ناخواسته، ابتلا به بیماری های منتقل شونده مقاربتی (STD) و احتمال اندومتریوز همراه باشد.
قاعدگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که بخش عمده ای از زندگی زنان را دربر می‎گیرد. پریود، تخلیه منظم مایعات قاعدگی از طریق واژن است که به عنوان بخشی از سیکل قاعدگی ماهانه یک زن اتفاق می افتد و معمولا حدود ۲ تا ۷ روز طول می کشد. مایعات قاعدگی حاوی مقداری خون (۳۰-۵۰ میلی لیتر از مقدار کل)، مخاط دهانه رحم، ترشحات واژن و همچنین بافت آندومتر است.
تقریبا تمام ادیان اصلی جهان به دلیل وجود مضرات نزدیکی در زمان عادت ماهانه، محدودیت هایی را برای این کار در نظر گرفته اند. در ادامه به مواردی که علت ممنوعیت سکس در دوران پریود است پرداخته ایم:

مضرات نزدیکی در زمان عادت ماهانه:

از جمله مضرات نزدیکی در زمان پریود از دیدگاه پزشکی مدرن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-    ایجاد عفونت و انتقال بیماری های مقاربتی:
رابطه جنسی واژینال و بدون محافظ (به عنوان مثال بدون استفاده از کاندوم) در طول مدت یا کمی پس از قاعدگی، یک عامل خطر برای انتقال بیماری های جنسی مانند ویروس HIV، هپاتیت یا سایر بیماری های مقاربتی که بر سلامت دستگاه تولید مثل تأثیر می گذارند است که یکی از اصلی ترین مضرات سکس در پریودی می باشد.
اگرچه عوامل بیماری‎زای جنسی در نبود قاعدگی هم منتقل می شوند، اما ممکن است در طول مدت پریود راحت تر (از زن به مرد و برعکس) منتقل شوند. لازم به ذکر است عفونت های ناشی از کلامیدیا و سوزاک از دلایل مهم ایجاد بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری می باشند که البته قابل پیشگیری هستند. بدون انجام درمان، حدود ۱۰-۱۵٪ از زنان مبتلا به عفونت کلامیدیا دچار PID خواهند شد. کلامیدیا همچنین بدون ایجاد هیچ گونه علامتی می تواند باعث عفونت لوله فالوپ شود. عفونت PID” خاموش” در دستگاه تناسلی فوقانی ممکن است باعث آسیب دائمی به لوله های فالوپ، رحم و بافت های اطراف آن شود که می تواند منجر به ناباروری گردد. در سیکل قاعدگی، احتمال انتقال بیماری های منتقل شونده از راه جنسی (STD) با از بین رفتن سد محافظ (پلاگ مخاطی دهانه رحم)، وجود آهن در مایع قاعدگی، باز و گشاد شدن دهانه رحم، بالا رفتن pH  قلیایی واژن و افزایش استروژن و پروژسترون قبل از قاعدگی، تسهیل شده و افزایش می یابد.
۲-    افزایش خون قاعدگی:
رابطه جنسی واژینال در دوران پریود، می تواند منجر به افزایش جریان خون قاعدگی شود. زیرا در این زمان رگ های رحم دچار احتقان شده و مستعد پارگی هستند، بنابراین به راحتی آسیب می بینند. ممکن است یک یا دو روز پس از رابطه جنسی در پریود، قاعدگی متوقف شود. این پدیده به این دلیل رخ می دهد که مقاربت جنسی و ارگاسم باعث ایجاد انقباضاتی در رحم شده و در نتیجه مواد قاعدگی با سرعت بیشتری خارج می گردند و از این رو قاعدگی سریع تر از حد معمول متوقف می شود.
۳-    افزایش احتمال بارداری ناخواسته:
اگرچه احتمال بارداری در حین رابطه جنسی محافظت نشده در هنگام قاعدگی بسیار اندک است، اما بعید نیست و ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا اسپرم می تواند چند روز در بدن خانم، زنده بماند و در صورت تخمک گذاری زودتر از موعد (مثلا وجود سیکل قاعدگی کوتاه و در حدود ۲۱ تا ۲۴ روز)، می تواند باعث بارداری شود که در بیشتر اوقات برای خانم و شریک جنسی ناخوشایند است.
۴-    کاهش میل جنسی مرد:
یکی دیگر از مضرات سکس در زمان پریودی، احتمال کاهش میل جنسی در مرد می باشد. نزدیکی در دوران قاعدگی ممکن است میل جنسی مرد را به دلیل وجود و بوی مواد قاعدگی تحت تأثیر منفی قرار دهد و او را به طور موقت بی میل کند. همچنین وضعیت بد جسمی و روانی زنان قبل از قاعدگی که سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نام دارد و یا عوامل مختلفی مانند دل درد (دیسمنوره)، اضطراب، افسردگی، سردردهای میگرنی، فشار خون پایین، کاهش دما و… که در زمان پریود وجود دارند، ممکن است باعث شود که زنان تمایلی برای رابطه جنسی در زمان قاعدگی نداشته باشند.

همانطور که پیش‎تر هم اشاره کردیم، از نظر علم پزشکی برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی اشکالی ندارد، اما جهت پیشگیری از وقوع عوارض احتمالی آن، بهتر است از نزدیکی در قاعدگی اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *