چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۲۴ بعد از ظهر

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی، غذای مخصوص شب عید

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب و مهم برای ما ایرانی ها می باشد و مانند ته چین مرغ و رشته پلو جزء غذاهای مناسبتی می باشد که در طول تاریخ از آن استفاده می کردند و این روزها نیز بیشتر در شب عید نوروز از ماهی پلو استفاده می کنند.

سبزی پلو با ماهی

 

سبزی پلو با ماهی، غذای مخصوص شب عید

سبزی پلو با ماهی ، یک غذای مناسبتی و مهم است که خوردن آن در شب عید نوروز به‌همراه کوکو سبزی، یک سنت مهم ایرانی به شمار می‌آید.

سبزی پلو با برنج، سبزی (تره، شوید، جعفری، گشنیز، شنبلیله و سیر تازه)، زعفران، نمک و روغن درست می‌شود و غذایی بسیار پر خاصیت و مقوی است. البته برخی افراد در همان شب عید هم ترجیح می‌دهند این پلو را با مرغ یا ماهیچه سرو کنند؛ اما گزینه رایج برای سرو کردن در کنار سبزی پلو از دیرباز تاکنون، ماهی بوده است. ماهی سفید، قزل آلا، سالمون، ماهی شکم پر و تیلاپیلا از جمله ماهی‌هایی هستند که می‌توان با سبزی پلو سرو کرد؛

از این رو ما قصد داریم در ادامه این مطلب از ایرانیکام ، شما را با طرز تهیه شوید پلو با ماهی آشنا سازیم. همراه ما باشید.

سبزی پلو با ماهی

مواد لازم سبزی پلو با ماهی

  • برنج ۴ پیمانه
  • ماهی ۴ عدد
  • سبزی پلویی ۴۰۰ گرم
  • نمک ۳ قاشق غذاخوری
  • ادویه ماهی به اندازه کافی
  • پودر سیر۱ قاشق غذاخوری
  • پودر پیاز ۱ قاشق غذاخوری
  • مغز لیمو عمانی خشک شده
  • فلفل قرمز۱ قاشق غذاخوری
  • آویشن نصف قاشق غذاخوری
  • پودر پاپریکا ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون یا مایع به اندازه کافی
  • گوجه فرنگی خشک شده ۲ قاشق غذاخوری

مرحله اول

برای تهیه سبزی پلو با ماهی در ابتدای کار، تمبر هندی را با یه لیوان آب ‌جوش مخلوط می کنیم تا حل شود. بعد از صافی رد می کنیم. تا کاملا یک دست شود. آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و سپس آرد نخود چی را اضافه کرده و هم می زنیم.

مرحله دوم

حریره سیر (سیر له شده یا پوره شده) را اضافه می کنیم و خوب مواد را باهم مخلوط می کنیم. در این مرحله سسی که می خواهیم ماهی را با آن مزه دار کنیم تهیه می کنیم. برای این کار، تخم گشنیز که با هاونگ له می‌کنیم.

سبزی پلو با ماهی

مرحله سوم

رازیانه نیم کوب شده ، پودر زنجبیل، زردچوبه، پودر دارچین، پودر زیره سبز، فلفل قرمز، جوز هندی، فلفل سیاه را مواد تمبر هندی اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست و مزه دار شود. وقتی سس حاضر شد، ماهی را آرام داخل سس می خوابانیم.

مرحله چهارم

همه جای ماهی را کامل به سس آغشته می کنیم و سلفون می کشیم و یک ساعت داخل یخچال استراحت می دهیم. برای این غذا از ماهی سنگسر استفاده می‌کنیم، ولی از هر نوع ماهی دیگر هم می توان استفاده کرد.

مرحله پنجم

برنج را با نمک از ۳ تا ۴ ساعت قبل خیس می کنیم. قابلمه را پر از آب می کنیم، نمک را اضافه می کنیم و روی قویترین شعله قرار می دهیم تا به جوش بیاید.آب روی برنج را خالی می کنیم و برنج را به آب در حال جوش اضافه می کنیم.

مرحله ششم

باید حرارت خیلی بالا باشد تا برنج خیلی سریع به جوش بیاید. بعد کف روی برنج را می گیریم. برنج که قرار است با سبزی تازه پخته شود به دلیل رطوبتی که سبزی دارد باید زودتر آبکش شود. پس از چند جوش که زد، تست می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله قبل از اینکه مغز برنج از خامی در آید، سبزی را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم و هم می‌زنیم. سپس آن را صاف می کنیم. بعد از خاموش کردن شعله آب ولرم روی برنج می گیریم و کمی تکان داده و ضربه می زنیم.

مرحله هشتم

ضربه زدن باعث می شود تا آب اضافی مابین برنج ها خارج شود و برنج ها بعد از پخت شفته نشود. در ادامه قابلمه را روی شعله متوسط می گذاریم، یک مقداری روغن کف قابلمه می ریزیم و کمی نمک و زردچوبه داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله نصف پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم و بعد سیب زمینی یا نان یا هر ته دیگی که خواستیم را کف قابلمه می چینیم. خیلی آرام برنج را در قابلمه می ریزیم و بین آن زعفران غلیظ دم کرده و دارچین می پاشیم.

مرحله دهم

اگر در ترکیب سبزی، سیر تازه نداشتیم در این مرحله چهار حبه سیر را رنده می کنیم و آرام با برنج مخلوط می کنیم. روی برنج با قاشق سوراخ هایی ایجاد می کنیم تا آبی که زیر قابلمه ریخته زودتر بخار شود و بالا بیاید.

سبزی پلو باماهی

مرحله یازدهم

اول حرارت بالا باشد تا داخل قابلمه بخار بپیچد و حرارت را کم می‌کنیم تا ۴۰ دقیقه با دم کنی، برنج دم بکشد. ماهی تابه را روی حرارت قرار می‌دهیم. روغن کف تابه می ریزیم و ماهی را از مواد سس خارج کرده و درون روغن می چینیم.

مرحله دوازدهم

توجه داشته باشید ماهی را باید به طوری که قسمت پوست ماهی به سمت بالا باشد درون تابه قرار دهیم تا سرخ شود. وقتی یک طرف ماهی ها سرخ شد آنرا به آرامی برمی گردانیم تا طرف دیگر آن هم به طور کامل سرخ شود.

مرحله سیزدهم

در این مرحله زمانی که برنج کاملاً دم کشید و حاضر شد، وقت آن است که برای روی برنج، روغن داغ کنیم. به اندازه ۳ قاشق روغن حیوانی یا روغن جامد را با ۳ قاشق روغن مایع مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا ذوب شود.

مرحله چهاردهم

سپس روی برنج دم کشیده می ریزیم. این کار باعث می شود برنج دان شده و خوشمزه شود. سپس در ظرف مناسب سرو می کنیم و ماهی را کنار برنج در ظرف می چینیم. این غذا را در کنار انواع سالاد و ترشی و سیر ترشی می توان سرو نمود.

سبزی پلو با ماهی

دیگران می خوانند:

طرز تهیه قیمه نثار

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان بدون گوشت

طرز تهیه میرزا قاسمی به روش اصیل گیلانی

طرز تهیه ساندویچ ماکارونی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *