یکشنبه , ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱:۳۷ بعد از ظهر

تفاوت دستگاه روتاری و اوربیتال

یکی از سوالاتی که همواره هنرجویان دوره دیتیلینگ  می پسند این است که تفاوت دستگاه روتاری و اوربیتال در چیست و کدام یک به کار ما می آید ؟همانطور که می‌دانید تمیز بودن بدنه خودرو از فاکتورهایی است که در زیبا به نظر رسیدن خودرو مهم به شمار می‌رود. برای آن که خودرو ظاهر تمیز و براق خود را نگه دارد، چندین راه وجود دارد. استفاده از واکس بدنه و پولیش رایج‌ترین آن‌ها است. این اقدامات می‌تواند هم توسط فرد و هم توسط مراکز دیتیلینگ حرفه‌ای و با دستگاه‌ پولیشر انجام شود.

اگر چه واکس و پولیش هر دو با هدف ایجاد ظاهری تمیز و براق مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما عملکرد متفاوتی دارند. واکس جهت براق کردن سطح رنگ بدنه خودرو استفاده می شود. در صورتیکه پولیش یک لایه نازک از روی سطح بر می‌دارد و جهت از بین بردن خط و خش‌های سطح بدنه استفاده می شود.

پولیش‌های زبر برای لایه برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و به خودی خود باعث مات شدن سطح بدنه می‌شوند. به همین علت است که در اکثر موارد بعد از پولیش کاری از واکس یا پولیش نرم حاوی واکس استفاده می‌شود تا براقیت چشمگیری به سطح بدنه خودرو بدهد.

این که کدام یک از این دو محصول را استفاده کنیم به وضعیت خودرو و سلیقه‌ی مالک خودرو بر می‌گردد. اما بهتر است تا زمانیکه خودرو دچار خط و خش نشده، استفاده از پولیش را به تعویق بیندازیم. یا در صورت وجود خط و خش‌های سطحی از پولیش و واکس استفاده کنیم.

دستگاه پولیش چیست؟

هر خودرویی در طول چرخه عمر خود نیاز به نگهداری مناسب دارد تا میزان فرسایش آن در اثر شرایط و عوامل طبیعی به کم‌ترین مقدار خود کاهش پیدا کند. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود خودرو شما نو به نظر برسد درخشندگی رنگ بدنه‌ی آن است. اگر رنگ خودرو شما کدر شده و یا روی آن خط وخش وجود دارد نگران نباشید، کافی‌‌ است از پولیش استفاده کنید.

پولیش مایعی است که دارای عناصر ساینده بوده و از آن برای از بین بردن خط و خش و آثار خرابی موجود بر روی سطح بدنه‌ی خودرو استفاده می‌شود. از دستگاه پولیش می‌توان به عنوان عامل اصلی دیگری نام برد که از ملزومات در زمان عملیات پولیش کاری است.

پولیشر دستگاهی صنعتی بوده که از آن برای جلا دادن به سطوح مختلف مانند انواع کف پوش، سنگ، سرامیک، بتن و ترمیم سطح بدنه خودرو استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها با توجه به مدل و سایز آن تنها برای قسمت‌های محدود کاربرد دارد. از اجزای تشکیل دهنده‌ی دستگاه پولیشر می‌توان به صفحه نگهدارنده پد پولیش، بخش یا دسته نگهدانده، دکمه کنترل سرعت، دکمه خاموش و روشن بدنه و موتور اشاره کرد.

در بیشتر مواقع پس از استفاده از این وسیله، خودرو شما مثل روز اول براق و درخشنده خواهد شد، البته توجه داشته باشید که برای استفاده اصولی از این دستگاه‌ها باید آموزش دیده باشید.

انواع دستگاه پولیش

این دستگاه‌ها با توجه به اندازه و سرعت چرخش و نوع برندشان به دسته‌بندی‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. ولی بیشتر با توجه به نوع چرخش آن‌ها، در سه دسته‌ی چرخشی، اوربیتال و دوال اکشن قرار داده می‌شوند. هر سه این دستگاه‌ها مناسب برای استفاده بر روی بدنه‌ی خودرو می‌باشند .
البته اگر بخواهیم با دید کلی‌تری به این دسته بندی‌ها نگاه کنیم به دستگاه پولیش های مینی و IBrid یا انگشتی نیز باید اشاره کنیم.

دستگاه پولیشر روتاری یا چرخشی چیست؟

دستگاه پولیش چرخشی یا روتاری در یک نقطه به صورت دایره‌وار حرکت می کند و به چپ و راست نمی رود. نحوه گردش پایه پد این دستگاه حول نقطه مرکز است .

معمولاً سرعت در دستگاه پولیشر از ۱۰۰۰ دور در دقیقه تا حدود ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ دور در دقیقه قابل تغییر می باشد. در این تیپ دستگاه ها به دلیل تمرکز چرخش در یک ناحیه، سطح زیر دستگاه سریع گرم شده و سرعت لایه برداری بالا می باشد و در صورت نگه داشتن بیش از حد دستگاه در یک نقطه، سطح رنگ به شدت آسیب خواهد دید. این دستگاه روی یک نقطه تمرکز دارد و حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند، از این رو نیاز به مهارت و دقت بیشتری دارد.

مزایای دستگاه پولیش چرخشی

• ایده آل برای از بین بردن آسیب‌های رنگ آمیزی
• مناسب برای پاک کردن خط و خش‌های روی بدنه‌ی خودرو
• متمرکز بر روی یک نقطه
• دارای حرکت دایره‌ای
• مناسب برای استفاده بر روی هر رنگی از سطح بدنه
• سرعت شروع آهسته
• امکان استفاده از هر دو نوع پد چرخشی و اوربیتال بر روی این دستگاه ها

معایب دستگاه پولیش چرخشی

• ایجاد گرمای زیاد حین انجام کار
• نیاز به دقت بالا و مهارت زیاد
• امکان آسیب رسیدن به رنگ بدنه در صورت نگه داشتن دستگاه به مدت طولانی در یک نقطه‌
• ایجاد هولوگرام بر روی سطح خودرو بعد از عملیات پولیش کاری

کمپانی‌های معروف در زمینه‌ی دیتیلینگ از جمله روپس، فلکس، نانوتیس، مفرا و … دستگاه پولیش چرخشی و یا روتاری را همیشه در خط تولیدات خود قرار می‌دهند. یکی از دستگاه های چرخشی که مورد تایید بسیاری از دیتیل کاران قرار گرفته است دستگاه پولیش چرخشی فلکس-Flex است.

دستگاه پولیش اوربیتال چیست؟

نوعی دیگر از دستگاه‌های پولیش حرفه‌ای که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند، دستگاه پولیشر اوربیتال است.

این دستگاه‌ها دارای چرخش نامنظم هستند و حرکتی شبیه به دست انسان دارند. به عبارتی دیگر نوع چرخش در آن‌ها به این صورت است که علاوه بر چرخش پد پولیشر به صورت معمول و حول محور مرکزی اش، تمام پد و یا بهتر است بگوییم محور اتصال پد نیز حرکت می‌کند. این باعث می‌شود که پد دستگاه اوربیتال عموما دو یا سه سانتی‌متر را بیشتر از پولیشر روتاری پولیش بزند. دستگاه‌های اوربیتالی به خاطر حرکت نامنظمی که دارند از ایجاد رد و یا هولوگرام بر روی سطح جلو گیری می‌کنند و بسیار محبوب هستند.

نکته‌ی مهم دیگر در رابطه با استفاده از دستگاه پولیشرهای اوربیتالی این است که سطحی بزرگ‌تر را پولیش می‌زنند، اما باید توجه داشت که سرعت لایه برداری در این نوع دستگاه کمتر از دستگاه چرخشی می باشد.

مزایای دستگاه پولیش اوربیتال:

• ایده آل برای از بین بردن آسیب های وارده از رنگ آمیزی
• مناسب برای پاک کردن خط و خش‌های روی بدنه‌ی خودرو
• مناسب برای استفاده بر روی هر رنگی از سطح بدنه
• دارای چرخش نامنظم
• در برگیرنده‌ی سطح بیشتر
• جلوگیری از ایجاد رد و هولوگرام
• کنترل راحت

معایب دستگاه پولیش اوربیتال:

• لایه برداری کمی دارد.
• مدت زمان زیادی برای انجام کار نیاز دارد.
• قیمت آن نسبت به دستگاه پولیش جرخشی بیشتر است.
• برای استفاده فقط باید از پد اوربیتال استفاده شود.

از برندهای مفرا، روپس، فلکس، نانوتیس، گلادیوس و… می‌توان به عنوان کمپانی‌های دارنده‌ی این دستگاه‌ها نیز یاد کرد.

 

دیگران می خوانند:

 

چرا دستگاه پولیش اوربیتال نسبت به چرخشی ارجحیت دارد؟

برای داشتن خودرویی با بدنه‌ی تمیز و براق استفاده از پولیش همواره پیشنهاد شده است اما حقیقت این است که انتخاب بهترین دستگاه پولیش بستگی به نوع استفاده مورد نظر، سطح مورد نظر و شخص انجام دهنده این کار دارد. برای تصمیم‌گیری راحت‌تر به چند نکته‌ی زیر توجه فرمایید:

• دستگاه پولیشر چرخشی هولوگرام ایجاد می‌کند ولی دستگاه پولیش اوربیتال، سطحی صاف و صیقلی و فاقد هولوگرام را به جا می‌گذارد.
• برای ازبین بردن هولوگرام دستگاه پولیشر چرخشی، عموما از دستگاه اوربیتال استفاده می کنند.
• سطح مورد پوشش توسط دستگاه اوربیتال بیشتر است.
• کنترل کردن دستگاه اوربیتال راحت تر است.
• دستگاه اوربیتال گرمای زیادی هنگام انجام کار ایجاد نمی‌کند.

تفاوت دستگاه روتاری و اوربیتال

نقاط مشترک بین دستگاه اوربیتال و چرخشی:

از نور خورشید و اشعه های مخرب تا گرد و خاک و آلودگی هوا در شهر های بزرگ و کلان شهر ها گرفته تا خش های سطحی حاصل از برخورد شاخه درختان به رنگ بدنه خودرو عواملی هستند که اگر چه ناچیز ولی به شدت در ظاهر خودرو تاثیر گذار هستند.

بهترین روش برای از بین بردن این خط و خش‌ها که در تمام دنیا نیز انجام می‌شود، پولیش زدن به بدنه خودرو است. همانطور که مشخص است هر چقدر هم که قدرت دست شما بالا باشد باز هم به اندازه‌ی دستگاه پولیش نمی‌رسد. دستگاه‌های پولیش روتاری و اوربیتال برای از بین بردن خط و خش‌های سطحی موجود بر روی بدنه‌ی خودرو مناسب‌اند و آلودگی‌ها را نیز از روی بدنه پاک می‌کنند.

با استفاده از این دستگاه‌ها نه تنها شما قادر به داشتن خودرویی با بدنه‌ی براق و تمیز هستید بلکه حتی امکان آبگریز کردن خودرو (بسته به محلول پولیش مورد استفاده) نیز تا مدتی وجود دارد.

این دستگاه‌ها با چرخش بسیار سریعی که دارند پد اسفنجی متصل شده را خودشان را می‌چرخانند و مایع پولیش را به صورت یکسان به همه جای بدنه خودرو مالش می‌دهند. همچنین این دستگاه‌ها بسیار دقیق هستند و می‌توان از آنها برای نقاط حساس تر در خودرو نیز استفاده کرد.

نتیجه گیری:

ما قصد داشتیم که در این مقاله دو دستگاه پولیش چرخشی و اوربیتال را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا شما مشتریان عزیز با دیدی باز تری نسبت به خرید دستگاه‌های پولیش اقدام فرمایید.
هر دوی این دستگاه‌ها برای استفاده بر روی هرخودرویی با هر رنگی طراحی شده‌اند. اما نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که:
– قبل از خرید دستگاه به زمینه‌ی استفاده‌ی مورد نظر خود توجه فرمایید.
– حتما هنگام خرید پد، توجه کنید که متناسب با دستگاه باشد.

و اما سخن آخر:

اگر شما پولیش کار قدیمی هستید و سال‌ها تجربه‌ی استفاده از دستگاه چرخشی را دارید پس استفاده از دستگاه‌های پولیش روتاری یا چرخشی برای شما مناسب‌تر است. اما اگر قصد دارید تازه به دنیای دیتیلینگ خودرو وارد شوید، بهتر است آموزش خود را با نحوه‌ی کار با دستگاه اوربیتال شروع کنید.

مطلب پیشنهادی

دوره دیتیلینگ خودرو در تهران

دوره دیتیلینگ خودرو در تهران

دوره دیتیلینگ خودرو در تهران اگر شما هم خودرو دارید حتما تا حالا پولیش سرامیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *