رونمایی از خودروی اپل در سال 2024
خودروی اپل در سال ۲۰۲۴

 طبق این گزارش، این خودروی الکتریکی که قادر به حمل چند سرنشین خواهد بود، از فناوری رانندگی خودران بهره می‌برد و در آن از تکنولوژی باتری بسیاری پیشرفته‌ای استفاده خواهد شد. البته هنوز اطلاعات دقیقی درخصوص این باتری به بیرون درز نکرده است. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که بعد از تصمیم ناگهانی اپل برای توقف تولید خودرو، این شرکت بار دیگر، تولید این محصول را در دستور کار قرار داده است. انتشار اولین خبرهای مربوط به طراحی و تولید خودرو توسط اپل به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد؛ اما در سال ۲۰۱۶ شنیده‌ها حکایت از این داشتند که اپل به دنبال تولید نرم‌افزاری ویژه خودروهاست تا بتواند لایسنس آن را به شرکت‌های خودروساز بفروشد. یک سال بعد اما اپل حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان تیم طراحی خودروی خود را اخراج کرد و ابهامات زیادی درخصوص این پروژه به وجود آمد. حالا و در تازه‌ترین تحول رویترز اعلام کرده که این خودروی الکتریکی در حال ساخت است و در سال ۲۰۲۴ شاهد معرفی آن خواهیم بود. البته شاید به دلیل همه‌گیری کرونا و مشکلاتی که برای شرکت‌ها به وجود آمده، این محصول با یک سال تاخیر یعنی در سال ۲۰۲۵ معرفی شود.

  عرضه خودرو یا پلت‌فرم خودران

رویترز همچنین این احتمال را دور از ذهن ندانست که مدیران اپل بخواهند از پروژه ساخت یک خودرو منصرف شوند و تنها فناوری خودران خود را به شرکت‌های خودروساز بفروشند.   گفته می‌شود که فناوری باتری خودروی اپل مبتنی بر طراحی مونوسل (Monocell) خواهد بود که قادر است ظرفیت بیشتری را برای باتری‌ها به ارمغان آورد. به گفته رویترز، این فناوری باعث می‌شود خودروها بتوانند میزان مسافت بیشتری را با هزینه کمتری بپیمایند. طراحی باتری این خودرو کاملا منحصر به فرد بوده و گفته می‌شود ظرفیت شارژ آن بسیار بالا خواهد بود. همچنین برای تولید این باتری نیز از مواد تازه و خاصی مانند فسفات استفاده شده است. این باتری لیتیومی فسفات موسوم به ال اف پی، به شدت گرم نمی‌شود و در تولید آن از فلز کمیاب و گران قیمت کبالت نیز استفاده نشده است. اگرچه اپل هنوز هیچ واکنشی نشان نداده اما اگر این شرکت بخواهد خودروی خودران را تولید کند، با موانعی بر سر راه خود مواجه خواهد بود. تاکنون هیچ خودرویی که به معنی واقعی کلمه، خودران باشد عرضه نشده و خودروهایی همانند محصولات تسلا تا حدی می‌توانند به خودی خود و بدون نیاز به کمک سرنشین حرکت کنند. اوایل ماه جاری میلادی، اپل مدیریت پروژه تولید خودروی خود را به جان جیاناندرا سپرد. او کسی است که مدیریت تیم هوش مصنوعی این شرکت را نیز برعهده دارد. جیاناندرا در سال ۲۰۱۸ برای کار روی قابلیت‌های سیری به استخدام اپل درآمد. او پیشتر در شرکت گوگل مشغول به کار بود.

 

دیگران می خوانند:

دوره دیتیلینگ خودرو در تهران

تفاوت دستگاه روتاری و اوربیتال

دلایل سرگیجه داشتن و بررسی انواع سرگیجه

دانلود برنامه آموزشیار پلاس

متن و ترجمه حدیث کساء + صوت

 

  خودرو موبایل نیست

تولید خودروی خودران حتی برای شرکتی مانند اپل که پول فراوانی دارد و سالانه صدها میلیون دستگاه الکترونیکی می‌سازد که قطعاتش در سراسر جهان تولید می‌شوند اما هرگز یک خودرو نساخته است، یک چالش زنجیره تامین محسوب می‌شود. برای ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا ۱۷ سال طول کشید تا سرانجام به سودآوری پایدار در خودروسازی دست پیدا کند. یک منبع آگاه که برای پروژه تایتان کار کرده است، در این باره گفت: اگر در دنیا یک شرکت باشد که منابع کافی برای انجام چنین کاری داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود اما در عین حال خودرو، تلفن همراه نیست. معلوم نیست که چه شرکتی خودروی برند اپل را مونتاژ خواهد کرد اما منابع آگاه اظهار کرده‌اند که انتظار دارند این شرکت به یک شریک تولیدکننده برای تولید خودرو متکی باشد و همچنان این احتمال وجود دارد که اپل به جای تولید یک خودرو با برند اپل، تلاش‌های خود در زمینه خودروی خودران را تنها به ساخت سیستم‌های هدایت اتوماتیک خودرو محدود کند که در خودروهای تولید خودروسازان به‌کار گرفته می‌شود.

  سقوط ارزش تسلا، رشد ارزش اپل

ارزش سهام شرکت تسلا روز دوشنبه ۵/ ۶ درصد سقوط کرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار این خبر با ۲۴/ ۱ درصد افزایش بسته شد. به گفته منابع آگاه، اپل تصمیم گرفته است برای عناصر این سیستم شامل حسگرهای لیدار که به خودروهای خودران کمک می‌کنند دید سه بعدی از جاده داشته باشند، از شرکت‌های دیگر کمک بگیرد. این شرکت ممکن است برای اسکن فواصل مختلف، از حسگرهای لیدار متعدد استفاده کند. برخی از حسگرها می‌توانند از واحدهای لیدار ساخت اپل گرفته شوند. مدل‌های آی‌فون ۱۲ و آی‌پد پرو اپل که امسال عرضه شدند، به حسگرهای لیدار مجهز هستند که از آنها در زمینه فوکوس دوربین گوشی استفاده می‌شود.

رویترز پیشتر گزارش کرده بود که اپل مذاکراتی با تولیدکنندگان حسگر لیدار داشته است اما تولید حسگر خود را هم مدنظر دارد.خودروی اپل در سال ۲۰۲۴

اپل پیشتر با شرکت مگنا اینترنشنال درباره تولید یک خودرو وارد مذاکره شده بود اما پس از اینکه برنامه‌های اپل مبهم شد، این مذاکرات به جایی نرسید. بر اساس گزارش رویترز، اما تولیدکنندگان قراردادی برای سود کردن معمولا خواهان حجم بالای تولید هستند که این موضوع چالشی برای اپل محسوب می‌شود که یک تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از این رو برخی از سرمایه گذاران نسبت به برنامه تولید خودرو توسط اپل با احتیاط واکنش نشان دادند. هرچند به نظر می‌رسد اپل سال ۲۰۲۴ را برای عرضه خودروی خود در نظر گرفته اما برخی رسانه‌های تایوانی  معتقدند که سال ۲۰۲۱ این رونمایی انجام خواهد شد، موضوعی که احتمالا باعث چالش‌های فراوانی برای اپل خواهد شد.