جمعه , 26 آوریل 2024 - 1:05 ق.ظ

قهوه ارمنی چیست و چگونه آن را در منزل تهیه کنید؟

قهوه ارمنی چیست

خیلی از ما شده است که نام قهوه ترک را با نام قهوه ارمنی را در کنار یکدیگر شنیده ایم، اما سوال اینجاست که آیا این دو قهوه با هم یکی می باشند و اگر اینطور است کدام نام اصلی باید به حساب بیاید و روش تهیه آنها چگونه است؟ این موارد از جمله موضوعاتی است که سعی داریم به طور کامل باهم آن را بررسی کنیم.

ما در اینجا خیلی سعی نداریم به بحث قومیت ها یا این موضوعات بپردازیم و فقط سعی داریم که شناخت این قهوه دقیق باشد.

قهوه ارمنی و تاریخی پر رمز و راز

تاریخچه قهوه ارمنستانی

همانطور که احتمالا در بسیاری از مقالات گذشته خوانده اید احتمالا می دانید که قهوه به خودی خود یک منشا آفریقایی دارد و از کشور اتیوپی به سراسر جهان معرفی شد. (البته باز هم کمی تردید وجود دارد).

اما موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که قهوه توسط حکومت و امپراطوری عثمانی بود که توانست از طریق آن وارد اروپا شود. در همین حین مردمی که در این حکومت وجود داشتند که اصولا کُرد، آذری، ارمنی و یونانی بودند روش های مختلفی برای نوشیدن و تهیه کردن قهوه عرضه کردند.

در یکی از این روش ها مردم بسیار از آن استقبال کردند و به سرعت نام و آوازه آن گسترش پیدا کرد، این روش تهیه به قهوه ارمنی معروف شد، اما به مرور این روش تهیه با حمله پان ترکیست ها به این مناطق نام خود را به قهوه ترک عوض کرد.

چه قهوه ترک و چه قهوه ارمنی مهم این است که یک روش تهیه فوق العاده دلچسب برای دوست داران قهوه ایجاد شده است که همه می توانند از نوشیدن آن لذت ببرند، اما در هر صورت باید پذیرفت که نام اصیل آن قهوه ارمنی می باشد.

روش تهیه قهوه ارمنی در منزل

طرز تهیه قهوه ارمنی

خیلی از ما زمانی که کسی یک کاری را انجام می دهد و ما به آن نگاه می کنیم با خودمون میگیم که همین بود؟!! اینقدر ساده و آسون بود؟ اما بعد وقتی خودمون اون کار را انجام میدیم نتیجه متفاوتی می گیریم!!

در مورد قهوه ارمنی نیز همین موضوع کاملا صادق است. دلیل این موضوع هم به این خاطر است که این کارها بیشتر از اینکه وجه یاد گرفتنی و سخت بودن داشته باشند یک کار دقیق و ظریف می باشد که برای اینکه به موفقیت برسد لازم است که در انجام این کارها دقت شود.

علاوه بر این موضوع شما لازم است که سعی کنید که دانه های قهوه مرغوب و تازه استفاده کنید، زیرا این موضوع می تواند کاملا طعم و مزه قهوه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مراحل تهیه مرحله به مرحله

آموز تهیه قهوه ترک

در ابتدای کار شما نیاز دارید که یک مقدار آب تصفیه شده در اختیار داشته باشید، به همین خاطر می توانید در ابتدای کار آب خود را بر روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید به جوش بیاید.

حال موضوعی که مهم است اینکه در تهیه قهوه ارمنی شما لازم است که از آب سرد استفاده کنید، به همین خاطر اجازه دهید که این آب کاملا سرد شود.

از لحاظ اندازه ای نیز برای استفاده از آب می توانید از این نسبت استفاده کنید: به ازای هر فنجان قهوه که به دنبال آن هستید کافیست یک فنجان آب سرد تصفیه شده انتخاب کنید.

بعد از اینکار قهوه خود را به خوبی آسیاب کنید، شما برای تهیه قهوه ارمنی لازم است که یک قهوه پودر شده کامل داشته باشید، تقریبا شبیه به آرد!!

سپس آب را داخل قهوه جوش جذوه ریخته و آن را روی یک حرارت ملایم قرار دهید. حال کافیست پودر قهوه خود را به ازای هر فنجان به اندازه یک قاشق مربا خوری از پودر قهوه به آب اضافه کنید و کاملا هم بزنید.

در همین مرحله شکر را نیز به قهوه خود اضافه کنید و حدود 4 دقیقه اجازه دهید قهوه جوش شما روی حرارت باشد تا یک لایه کف قهوه ای روی قهوه شما ایجاد شود.

بعد از ایجاد این کف تقریبا قهوه شما آماده است و آماده سرو می باشد و شما می توانید از نوشیدن آن لذت ببرید.

دیگران می خوانند:

رعایت چند نکته مهم:

قهوه ترک یا ارمنستانی

اگر دنبال یک قهوه ارمنی تلخ هستید میزان شکری که استفاده می کنید بهتر است از نصف قاشق چایخوری کمتر باشد، در غیر این صورت اگر دنبال قهوه شیرین تر هستید بهتر است این میزان 2 قاشق باشد.

برای سرو کردن فراموش نکنید که این کف قهوه ای مهم است و بعد از آماده شده آن را با قاشق در فنجان ها مختلف تقسیم کنید و سپس قهوه خود را بر روی آن بریزید.

از زیاد کردن دما پرهیز کنید زیرا باعث می شود که قهوه شما کمی آبکی شود و غلظت اصلی خود را از دست بدهد.

اگر دنبال غلظت بیشتر هستید تنها کافیست زمانی که کف قهوه ای و سیاه رنگ شکل گرفت قهوه جوش را از حرارت دور کنید و سپس پس از فروکش کردن کف آن را دوباره بر روی حرارت قرار دهید و این کار را چندبار تکرار کنید.

شما می توانید به راحتی این قوه را با شیر نیز میل کنید و به آن شیر اضافه کنید اما توصیه ما این است که خیلی ترکیب خوبی حاصل نمی شود ولی اگر قهوه را با شیر دوست دارید می توانید اینکار را انجام دهید.

قهوه ارمنی یکی از خوش طعم ترین و دلچسب ترین نوع نوشیدنی های قهوه می باشد که باید برای تهیه آن دقت زیادی شود.

نماد قهوه ارمنستان

جزوه

همانطور که گفتیم جذوه “jazva” را می توان به عنوان یک نماد و ظاهر قهوه ارمنی یا ترکی دانست که یک قهوه جوش بسیار زیبا و کاربردی به حساب می آید.

علاوه بر جزوه شما می توانید یک نگاه کوتاه به فنجان های استفاده شده در ارمنستان برای نوشیدن قهوه بیاندازید و به جایگاه بالای نوشیدن قهوه در این کشور پی ببرید.

درست است که قهوه در این کشور وارداتی می باشد اما حضور از سالیان بسیار گذشته باعث شده که نوشیدن قهوه در این کشور به عنوان یک آداب و فرهنگ در بیاید، نماد واضح این موضوع دقیقا چای در کشور ما ایران می باشد.

در فنجان های قهوه ارمنی که اصولا با سفال ساخته می شوند طرح های نمادین و تاریخی مانند پرچم ارمنستان،  کوه انجیل مقدس آرارات، الگوی سنتی و زیور آلات ارمنی حک می شود که برای بسیاری از گردشگران نیز دارای جذابیت بالایی می باشد.

نحوه سرو قهوه ارمنی

چند مورد وجود دارد که رعایت آنها می تواند سرو شما از قهوه ارمنی را لذت بخش تر کند و بهتر است که قبل از نوشیدن آنها را رعایت کنید.

اول اینکه قبل از نوشیدنی قهوه ارمنی بهتر است کمی آب بنوشید تا بتواند ذائقه های چشایی شما را پاک کند تا بتوانید طعم قهوه ارمنی خود را بیشتر و به درست متوجه شوید.

بعد از آماده شدن قهوه درون قهوه جوش کمی منتظر بمانید تا لرد یا همان تفاله قهوه ته نشین شود و سپس آن را درون فنجان بریزید و سعی کنید هنگام نوشیدن این لرد ته فنجان را سرو نکنید.

یکی از ویژگی های بارز و مهمه قهوه ارمنی عطر و رایحه آن می باشد، فراموش نکنید که قبل از نوشیدن حتما از این رایحه و بو کردن قهوه خود لذت ببرید، البته لازمه اصلی این رایحه و عطر تازه بودن قهوه استفاده شده توسط شما می باشد.

در بین ارامنه گاها می بینیم که عمل قهوه خوانی انجام می دهند و با اینکار که ما آن را با فال قهوه می شناسیم سعی می کنند اوقات خوشی را در کنار هم ایجاد کنند و از جمع های خانوادگی خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *