سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ قبل از ظهر

اگر با عجله غذا بخورید

با عجله غذا خوردن باعث افزایش وزن و هضم ضعیف غذا می شود در صورتی که آهسته خوردن باعث کنترل اشتها و به هضم غذا کمک بزرگی می کند.

 

مزایای  آهسته غذا خوردن و عوارض تند خوردن آن

زمانی که به آرامی غذا می خورید، بهتر هم هضم می کنید. شما به راحتی وزن خود را از دست می دهید یا حفظ می کنید. با این حال، شما هم از هر وعده غذایی احساس رضایت بیشتری می کنید. در مقابل چنانچه در ادامه این بخش خواهیم گفت ، اگر غذای خود را سریع بخورید، گوارش شما آسیب می بیند.

با عجله غذا خوردن

غذا خوردن

با عجله غذا خوردن استرس زا است و ممکن است به نظر برسد که هر وعده غذایی خیلی زود به پایان می رسد،که اغلب باعث می شود شما بخواهید بیشتر غذا بخورید یا غذا را قبل از این که سیگنال های طبیعی سیری به مغزتان برسد را به پایان می رسانید و ناگهان بیش از حد غذا می خورید.

پیام روشن است:آهسته غذا بخورید و از سلامتی خود لذت ببرید.

فواید آرام و آهسته غذا خوردن:

ما یک جامعه شلوغ، پریشان، و عجله دار هستیم. خیلی سریع ما به ندرت زمان را صرف چشیدن مزه می کنیم … یا حتی گاهی اوقات آن را به درستی می جویم.

برای ما مهم نیست که چه کسی هستیم حتی اگر شما یک مربی تغذیه با مدرک کارشناسی ارشد در همین زمینه هستید ؛ وقتی افراد بزرگ می شوند فقط سعی دارند وزن خود را حفظ کنند. باید یاد بگیریم که دوباره آهسته تر غذا بخوریم که البته این کار همیشه آسان نیست.

آرام غذا خوردن

احساس رضایت:

یکی از مهم ترین فواید غذا خوردن به آرامی این است که به بدن زمان می دهید تا تشخیص دهید که سیر هستید.حدود بیست دقیقه طول می کشد تا علایم سیری به مغز ارسال شود. اکثر وعده های غذایی مردم این قدر طول نمی کشند.

کالری اضافی را تصور کنید که می توانید به سادگی بگیرید، چون به بدنتان زمان نمی دهید. حال تاثیر آن کالری اضافی را در وزن خود تصور کنید به این شیوه غذا خوردن همچنین به ما کمک می کند تا احساس رضایت بیشتری کسب کنیم که متفاوت از “حس سیری” است.

وقتی شما غذا را آهسته می خورید، غذا را مزه می کنید، به مزه و بافت آن توجه می کنید، که این احساس خوبی در شما آزاد می کند.

غذای سبک

بهبود هضم:

خوردن به آرامی نیز به هضم ما کمک می کند.به هضم به عنوان یک واکنش زنجیره ای فکر کنید. به محض مشاهده، بو و یا فکر کردن در مورد غذا (گام ۱)، ترشح بزاق را شروع می کنیم تا برای قرار دادن آن غذا در دهان خود آماده شویم (گام ۲).بزاق حاوی آنزیم هایی است که غذا را تجزیه می کنند و دهان را برای بلعیدن آسان تر آماده می کنند در همین حال، بخش گوارشی ۳، ۴، ۵ و غیره آماده رفتن به سر کار هستند.

معده ما شروع به ترشح اسید بیشتر می کند و روده کوچک شروع به آماده شدن برای غذا می کند و غیره. اگر ما این فرآیند را با عجله انجام دهیم، بخش GI خود را مجبور به انجام کارها قبل از آماده شدن کامل آن می کنیم.

هضم غذا

جلوگیری از سوء هاضمه و مشکلات GI :

افرادی که آرام غذا می خورند ۲ اونس غذا در هر دقیقه مصرف می کنند اما افرادی که با سرعت متوسط میخورند با سرعت متوسط ۲.۵ اونس غذا در هر دقیقه مصرف می کنند. صرف کنندگان سریع ۳.۱ اونس در هر دقیقه مصرف می کنند.

آن ها همچنین گاز بزرگتری می زنند و قبل از بلعیدن کمتر می جوند.این به این معنی است که نه تنها افرادی که سریع غذا می خورند، غذای بیشتری را در مدت زمان معینی صرف می کنند، بلکه غذا به خوبی فرآوری نشده را می بلعند.

غذا اساساً در شکم این افراد با تکه های بزرگ وارد می شوند.هضم در دهان شروع می شود، بنابراین برای معده تان سخت است که تکه های بزرگ غذا را هضم کند.

غذایی که به درستی شکسته نشده باشد،می تواند منجر به سو هاضمه و دیگر مشکلات GI بالقوه شود.

تند خوردن غذا

بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع نشان می دهد که خوردن به آرامی به شما کمک می کند تا کم تر غذا بخورید، به خصوص اگر می خواهید وزن خود را از دست بدهید و یا حفظ کنید.هنگام خوردن سریع، زنان ۶۴۶ کالری را در عرض ۹ دقیقه مصرف می کنند.

در هنگام خوردن آرام، زنان ۵۷۹ کالری را در ۲۹ دقیقه مصرف می کنند.اگر شما پیش بینی کنید که هر روز سه وعده غذا می خورید، می توانید ببینید که چگونه خیلی سریع کالری اضافی می گیرد و این یک تغییر جالب دیگر است:

وقتی زنان به سرعت غذایشان را میخوردند، بعد از یک ساعت، گرسنگی بیشتری را گزارش کردند بنابراین نه تنها خوردن سریع منجر به مصرف غذای بیشتر می شود، بلکه در واقع زنان را کم تر راضی می کند البته در مقابل، خوردن آهسته به معنای غذای کم تر، با دوام بیشتر بود.

زیاد جویدن

آبرسانی بهتر:

نوشیدن آب به حفظ تعادل مایعات بدن ما کمک می کند و به کلیه ها کمک می کند و روده ها موثرتر عمل می کنند و ظاهر پوست را بهبود می بخشد و یک طرف فایده غذا خوردن به آرامی این است که به نظر می رسد مصرف آب در طول غذا را کاهش می دهد.

دانشگاهی میزان آبی که شرکت کنندگانش در آن می نوشیدند را مقایسه کرد. هنگامی که آرام غذا می خوردند، زنان ۴۰۹ ml (در حدود ۱۴ اونس) آب می نوشند. وقتی آن ها به سرعت غذا خوردند، تنها ۲۸۹ ml آب می نوشند.

نتایجی که برخی اوقات دانشمندان را به شگفتی وا می دارد که آیا نوشیدن آب بیشتر چیزی است که به مردم کمک می کند که احساس رضایت بیشتری بکنند یا خیر. بنابراین، محققان این نظریه را به معرض آزمایش گذاشتند.

نوشیدن آب

با تغییر در مطالعه زمان ناهار آن ها جذب آب را کنترل کردند، به طوری که شرکت کنندگان مقدار مشابهی از آب را در هر نشست مصرف کردند.

در این نسخه از آزمایش، چه آهسته و چه سریع غذا خوردن، زنان تقریباً همان مقدار غذا را مصرف کردند. و در پایان وعده های غذایی، آن ها نیز اشتهای مشابهی داشتند اما یک ساعت بعد از غذا، کسانی که به آرامی غذا می خوردند، گرسنگی کمتری را گزارش کردند.

محققین به این نتیجه رسیدند که نوشیدن آب بیشتر می تواند کلید کمک به ما در خوردن کم تر غذا باشد.خوردن به آرامی به نظر می رسد که گرسنگی را کاهش داده و منجر به سطوح بالاتر سیری بین وعده های غذایی شود؛ به آرامی غذا بخورید، آب بیشتری بخورید، غذای کمتری بخورید، و احساس رضایت بیشتری بکنید.

آب با غذا

سریع و با عجله خوردن غذا چقدر خطرناک است و چه عوارضی دارد؟

افزایش وزن اصلی ترین عوارض سریع غذا خوردن:

خوردن به آرامی ممکن است یک نوش داروی کامل برای کاهش وزن نباشد، اما قطعاً به شما کمک می کند تا کنترل بیشتر احساساتان را به دست آورید.

در همین حال، تحقیقات در مورد خوردن سریع به اتفاق آرا وجود دارد:خوردن سریع باعث افزایش وزن می شود و باعث می شود که کنترل عادت های غذایی خود را از دست بدهید.اگر غذایتان را در کمتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه میل می کنید این یعنی خیلی سریع غذا خورده اید.

خطرات تندخوری

هر دو مطالعات جمعیت در مقیاس بزرگ و تحقیق بر روی گروه های کوچک تر (مانند آتش نشانی ها) که معمولاً به سرعت غذا می خورند این است:

افرادی که سریع تر غذا میخورند بیشتر از افرادی که آهسته غذا می خورند، وزن اضافه می کنند.اگر کاهش وزن و یا ترمیم و نگهداری هدف شما است، آهسته غذا بخورید.

اختلالات خوردن سریع:

اگر تا به حال یک اپیزود از پرخوری را تجربه کرده اید، این احساس را خواهید داشت یک میل شدید برای دریافت غذا داشته اید. تحقیقات نشان می دهد که یکی از نشانه های پرخوری، سرعت خوردن در غذا خوردن است.

اشتهای کاذب

افرادی که از خوردن وسواسی اجباری رنج می برند اغلب از کنترل رفتار خوردن خود احساس ناراحتی می کنند. بعد از یک دوره پر از پرخوری و یا پس از خوردن بیش از حد، احساس گناه، شرمندگی و پشیمانی می کنند.

خبر خوب این است که شما می توانید از پرخوری، با آهسته غذا خوردن جلوگیری کنید. شاید الان شما نمی توانید حس غذا خوردن تان را از دست بدهید، و این مشکلی ندارد. اما بیشتر افراد می توانند خودشان را آرام کنند.

نتیجه گیری با عجله غذا خوردن :

اغلب ما زندگی پر مشغله و با سرعت بالایی داریم، بنابراین قابل درک است که ممکن است سعی کنیم غذاهای خود را با عجله بخوریم. اما خوردن سریع هیچ کمکی به ما نمی کند.

وقتی بیش از حد سریع غذا میخوریم، بیش از آنچه نیاز داریم به خوردن ادامه می دهیم، که منجر به هضم ضعیف، افزایش وزن و رضایت کم تر از خوردن می شود.در مقابل، به آرامی غذا خوردن باعث هضم بهتر، نگهداری آسان تر وزن ورضایت بیشتر از وعده های غذاییمان میشود.

آداب غذا خوردن

چند نکته مفید برای جلوگیری از با عجله غذا خوردن:

  • بنشینید و در محیطی آرام و با کم ترین حواس پرتی، غذا بخورید. هنگام رانندگی غذا نخورید، در حالیکه مشغول تماشای تلویزیون و فرستادن تکست و غیره هستید اصلا غذایی نخورید.
  • غذاهایی با فیبر بالا را انتخاب کنید که زمان بیشتری برای جویدن نیاز دارند، مانند میوه ها و سبزیجات تازه.
  • قاشق چنگال را بین لقمه ها پایین بگذارید. یک لحظه صبر کنید. نفس بکشید.
  • اگر با دیگران غذا می خورید، از ایجاد مکالمه خوبی برای چند دقیقه لذت ببرید.
  • سعی کنید حداقل تعداد جویدن ها را در هر لقمه بشمارید و زیاد کنید.
  • این کار ابتدا خیلی عجیب خواهد بود، اما آن را امتحان کنید و نتیجه اش را ببینید.
  • از بشقاب ها و قاشق چنگالهای کوچک تری استفاده کنید.
  • اگر فهمیدید که سریع غذا می خورید، مشکلی نیست. ظروف را زمین بگذارید و یک دقیقه وقت بگذارید تا دوباره تمرکز کنید. اگر آرام غذا خوردن برای شما عادی نیست، این کار تمرین را انجام خواهد داد.
  • یک فردی که آهسته غذا می خورد را پیدا کنید و خودتان را با آن ها همراه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *