یکشنبه , ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۰۰ بعد از ظهر

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه آلبالو پلو

آلبالو پلو از جمله قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که به خصوص در فصل تابستان هواداران فراوانی دارد. جالب است بدانید یکی از راهکارهای قدیمی‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی خوردن آلبالو پلو در روزهای گرم تابستان بود. آلبالو پلو را به روش‌های مختلف و با مواد متنوع می‌توانید درست کنید. ۳ طرز تهیه آلبالو پلوی شیرازی و آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ ، مرغ ریش ریش یا گوشت چرخکرده را در ایرانیکام بخوانید.

 

طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی با گوشت قلقلی یا گوشت چرخکرده

 

 

آلبالو پلو شیرازی از جمله غذاهای محبوب تابستانی شیرازی‌ها در فصل تابستان است. اگر گذرتان به شیراز افتاد و تابستان بود از میزبان‌تان بخواهید تا برای‌تان آلبالو پلو شیرازی بپزد. اگر هم دوست و آشنایی در شیراز ندارید، نگران نباشید، تمام رستوران‌های بزرگ در شیراز  و سایر شهرها در فصل تابستان آلبالو پلو را با بهترین روش پخت به منوی خودشان اضافه می‌کنند.

 

 

مواد لازم آلبالو پلو مجلسی شیرازی با گوشت چرخکرده قلقلی

 

آلبالو: ۷۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

پیاز: یک عدد متوسط

شکر: ۲۵۰ گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شکر را بیشتر کنید، اگر هم ملس می‌پسندید ۲۰۰ گرم شکر کافی است)

برنج: ۴ لیوان

زعفران دم کرده: به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

خلال پسته و بادام: به میزان لازم

روغن مایع: به میزان لازم

 

دیگران می خوانند:

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه و مجلسی به سبک اصیل

طرز تهیه مربای به

طرز تهیه راتاتویی / طرز تهیه راتاتویی با مرغ / طرز تهیه راتاتویی بدون فر

روش شستن قابلمه سوخته بدون آسیب رسیدن به آن

پاستا پنه با سس آلفردو

 

طرز تهیه آلبالو پلو

 

مرحله اول؛ خیس کردن برنج

 

ابتدا ۵ تا ۶ ساعت برنج‌ها را با آب و نمک بخیسانید. آلبالوهای شسته شده را هسته‌گیری کنید.

 

 

مرحله دوم؛ ریختن شکر در لابه‌لای آلبالوها

 

سپس آلبالوها را در یک قابلمه ریخته و شکر را لابه‌لای آن‌ها بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت ۳۰ دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید.از این آب می‌توانید به عنوان شربت آلبالو استفاده کنید.

 

 

مرحله سوم؛ تهیه گوشت قلقلی و سرخ کردن آن

 

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. در این فاصله گوشت چرخکرده را با یک عدد پیاز متوسط رنده شده و نمک و فلفل سیاه خوب ورز دهید و به صورت گوشت قلقلی‌های کوچک به اندازه یک گردو درآورید. گلوله‌های گوشتی را در روغن داغ سرخ کنید.

 

مرحله آخر؛ دم کردن آلبالو پلو

 

در این فاصله برنج را آبکش کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید پلو را دم کنید مقداری روغن دم کنید و کف آن را با نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی بپوشانید. می‌توانید روی نان یا سیب‌زمینی مقداری کنجد بپاشید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو و گوشت قلقلی در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. می‌توانید در صورت تمایل گوشت را لای برنج دم نکنید و بعد از پایان پخت آلبالو پلو، گوشت‌های قلقلی را روی برنج سرو کنید.

 

وقتی که تمام مواد را در قابلمه لایه لایه ریختید پلو را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. بعد از دم کشیدن پلو کمی از برنج روی آن را بردارید، با زعفران ترکیب کنید و روی آلبالو پلو برنج زعفرانی بریزید. آلبالوپلو را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

 

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوفله شکلاتی در فر یا قابلمه مرحله به مرحله

 

 آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

 

اگر برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارید یا می‌خواهید یک آلبالو پلو مجلسی‌تر داشته باشید می‌توانید از دستور پخت آلبالو پلو با گوشت فیله، سینه یا ران مرغ استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

برنج: ۴ لیوان

آلبالو: ۷۰۰ گرم

فیله مرغ: نیم کیلوگرم

شکر: ۲۵۰ گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شکر را بیشتر کنید)

پیاز: دو عدد متوسط

زعفران دم کرده: به میزان لازم

نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن مایع: به میزان لازم

خلال پسته و بادام به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

 

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

 

مرحله اول؛ آماده کردن فیله‌های مرغ

 

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای این کار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید. در این فاصله فیله‌های مرغ را با زعفران و نمک مزه‌دار و در روغن یا مقداری کره سرخ کنید. بعد از این‌که هر دو طرف فیله‌ها سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و ۲ لیوان آب روی آن‌ها بریزید. اجازه بدهید تکه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.

 

 

مرحله دوم؛ پختن و ریش ریش کردن فیله مرغ

 

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن فیله‌ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، مقداری زعفران آب کرده به محتویات قابلمه اضافه کنید. تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. فیله مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته در کنار آلبالو پلو سرو کنید.

 

مرحله سوم؛ پختن آلبالوها

 

آلبالوها را به همان روشی که در بالا گفتیم با شکر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است کمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام پیدا کند و غلیظ‌تر شود.

 

 

مرحله آخر؛ دم کشیدن برنج آلبالو پلو

 

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید. وقتی که دانه‌های برنج کمی ترک خورد، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. بعد از حدود نیم ساعت که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است مقداری کره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید. به این نکته مهم توجه کنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا به دلیل شیرینی شیره آلبالوها که به کف قابلمه می‌رسد ته‌دیگ پلو نسوزد.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد سزار ایتالیایی اصل به ۴ روش مختلف

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت مرغ

 

برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین کنید و تکه‌های مرغ درسته یا ریش ریش را روی آن بچینید. می‌توانید به جای فیله مرغ از ران یا تکه‌های سینه مرغ هم استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه آلبالو پلو بدون گوشت

 

برای درست کردن آلبالو پلو بدون گوشت می توانید از سویا یا گوشت های گیاهی استفاده کنید. می توانید سویا را به صورت قلقلی درست کنید و تفت دهید و مثل گوشت چرخ کرده قلقلی با آلبالو پلو سرو کنید. برخی هم در کنار آلبالو پلو گیاهی از مرغ گیاهی و گوشت گیاهی استفاده می کنند. اگر می خواهید آلبالو پلو را با سویا قلقلی درست کنید به این ترتیب عمل کنید:

 

برای این مقدار مواد ابتدا ۱ لیوان دسته دار فرانسوی سویا ( یا ۱ و نیم لیوان) را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر یا آب بخیسانید تا طعم بهتری پیدا کند. سپس سویا را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید تا شیر یا آب اضافی آن گرفته شود. حالا سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک دور چرخ کنید. سویاهای چرخکرده را یک ظرف بزرگ بریزید و به آن یک لیوان فرانسوی دسته دار آرد سوخاری، پیاز رنده شده یک عدد متوسط، نمک ،فلفل، زردچوبه و کمی دارچین اضافه کنید. سویا را با این مواد خوب ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به همان ترتیب مثل گوشت با دست به اندازه یک گردو یا کوچک‌تر قلقلی و در روغن روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

 

 

نکات مهم برای تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت چرخکرده

 

*اگر می‌خواهید آلبالوها حین دم کردن پلو به هم نچسبند، مقداری کره آب کنید و قبل از دم کردن پلو، آلبالوها را حسابی به کره آغشته کنید.

 

*در طرز پخت آلبالو پلو می‌توانید خلال‌های بادام را کمی خیس کنید و حین دم کردن یک گوشه کنار آلبالوها دم بگذارید.

 

*اگر می‌خواهید یک آلبالو پلو چند رنگ و مجلسی با مرغ یا گوشت چرخکرده داشته باشید، یک گوشه دیگر قابلمه مقداری شربت آلبالو ( در حد سه یا چهار قاشق غذاخوری) و یک گوشه دیگر مقداری زعفران آب کرده بریزید. یادتان باشد لایه آخر آلبالو پلو فقط باید برنج سفید باشد. موقع سرو برنج تمام این قسمت‌ها را با مقداری برنج مخلوط کنید و هر کدام را به صورت جداگانه روی دیس آلبالو پلو بکشید.

 

*می‌توانید مربای آلبالو را بدون شکر و با مربای آلبالو درست کنید که نوع ساده تر آلبالو پلو است.

 

*طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ برای دو نفر هم به همین ترتیب است فقط مقدار مواد را به اندازه دو نفر کم کنید و یک غذای ساده دو نفر خوشمزه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *