یکشنبه , ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۸ بعد از ظهر

چگونه زن خود را راضی به طلاق کنیم؟

چگونه زن خود را راضی به طلاق کنیم؟

۱- عدم پرداخت نفقه از سوی همسر:

چگونه زن خود را راضی به طلاق کنیم؟ طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در صورتی که زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را پرداخت در دادگاه ثابت نماید. دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می کند و چنانچه شوهر حکم را اجرا نکند خود دادگاه یا نماینده او اقدام به اجرای صیغه طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

۲- عسر و حرج زن:

شاید بتوان گفت مهم ترین و فراگیر ترین راه برای طلاق زن و درخواست طلاق زوجه، طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، زن این حق را دارد که در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای او با مشقت همراه باشد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند این مورد مشمول عسر و حرج قرار می گیرد که از مصادیق عسر و حرج می توان ترک زندگی مشترک خانوادگی از سوی مرد، اعتیاد به مواد مخدر، محکومیت قطعی مرد به حبس به مدت ۵ سال یا بیشتر، ضرب و شتم و دیگر سوء رفتارهای مالی غیر قابل تحمل و ابتلاء مرد به بیماری های صعب العلاج و غیر قابل درمان را نام برد. مصادیق عسر و حرج که ذکر شد حصری نیستند و می توان موارد دیگری را هم در شمار آن ها قرارداد. تشخیص مصادیق عسر و حرج با دادگاه است.

دیگران می خوانند:

حق طلاق چیست؟ و با کیست؟

۵ علت اصلی دعوای زن و شوهر

اقامت در انگلستان

ملاک و معیارهای زیبایی در کشورهای مختلف

آرایش محبوب زنان کشور‌های مختلف

ارتباط جنسی با عمه و خاله یا دختر عمو و دختر خاله چه حکمی دارد؟

۳- غیبت زوج :

بر اساس ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی به مدت بیش از چهار سال از مواردی است که زن بر اساس آن می تواند درخواست طلاق کند.

۴- شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج:

شروط مندرج در عقدنامه که در صورت تحقق هر کدام از آن ها، زن می تواند دادخواست طلاق بدهد. توسل به شروط ضمن عقد نکاح به عنوان دلیل برای طلاق به درخواست زوجه، ظرایف و پیچیدگی هایی دارد که مراجعه و مشاوره با وکیل متخصص طلاق را ضروری می نماید.

۵- وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن: 

به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج یا بر اساس عقد لازم دیگر .

۶- سپردن کار طلاق به وکیل متخصص و با تجربه ! :

شاید تعجب کنید که این مورد را هم به عنوان یکی از راه های طلاق ذکر کرده ایم ولی این حقیقت دارد که حتی اگر هیچ دلیلی برای طلاق ندارید یک وکیل خوب و باتجربه طلاق و دعاوی خانواده در صورت اصرار و تصمیم قاطع به طلاق، شما را به این خواسته خواهد رساند.

چگونه زن خود را راضی به طلاق

  • شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه که در صورت وقوع هر یک از آنها به تشخیص دادگاه، زن وکیل در طلاق می شود و بدون نیاز به حضور و موافقت شوهر (زوج) و با تجویز دادگاه، می تواند به دفترخانه طلاق مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری کند:

۱- خودداری شوهر از پرداخت نفقه زن.

۲- سوء رفتار شوهر در حدی که غیرقابل تحمل باشد.

۳- بیماری صعب العلاج شوهر که غیرقابل درمان باشد و ادامه زندگی مشترک را با مشکل مواجع کند.

۴- در صورتی که شوهر دیوانه باشد یا در طول زندگی مشترک دیوانه شود.

۵- اشتغال شوهر به شغلی که به حیثیت و آبروی خانوادگی زن لطمه بزند.

۶- محکومیت شوهر به ۵ سال حبس یا بیشتر.

۷- اعتیاد شوهر به مواد مخدر به شکلی که زندگی مشترک را مختل کند.

۸- چنانچه زوج شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب زندگی مشترک را بدون عذر موجه ترک کند.

۹- محکومیت فطعی شوهر به ارتکاب جرم خلاف شئونات خانوادگی زن.

۱۰-  ناباروری مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک.

۱۱- در صورتی که شوهر مفقودالاثر شود و شش ماه پس از مراجعه زن به دادگاه خبری از او نباشد و پیدا نشود.

۱۲- ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن.

 

چگونه راضی به طلاق کنیم؟

سوالات متداول در خصوص طلاق به درخواست زن – زوجه


سوال حقوقی – طلاق از طرف زوجه

مدت ٧ماه می شه عقدکردم و خانمم بدون اجازه میره مسافرت نزد خواهر و برادرش به مدت هفتاد روز و من به برادرش گفتم چرا اجازه نمیگیره حالا ناراحت شده و درخواست طلاق داده و میگه به درد هم نمی خوریم ایا دادگاه منو مجبور به طلاق می کنه من تو مدت عقد نفقه و خرجیش رو می دادم و شرایط دوازده گانه هم ندارم و نمی تونه ثابت کنم.

پاسخ :

جهت صدور حکم طلاق به درخواست زوجه نیاز به دلایل و مواردی هست که در قانون پیش بینی شده، اگر دلیل همسرتون برای طلاق تنها همین مساله باشد، دلیل موجهی برای طلاق نیست از نظر قانون.

با این وجود اگر زوجه مصر به طلاق باشد و زمان زندگی جدا از هم شما طولانی شده باشد ممکن است قاضی با طلاق موافقت کند.


سوال حقوقی – مطالبه مهریه و استرداد جهیزیه و درخواست طلاق

مدت ۴سال که ازدواج کردم همسرم از همان اول گفت که هزینه ازدواج را دارد ولی بعد از دو ماه از نامزدی اظهار داشت هیچ پولی ندارد و برای ازدواج کلی وام گرفت بعد از عروسی از نظر مالی در شرایط نابسامانی بودیم تا کنون چرا که مجبور بودیم قسمت اعظم درآمدمان رو جای قسط بدیم با این وجود همسرم هر وقت پولی داشت ولو قرض می گرفت به خانوادش می داد، از طرفی بسیار تحت تاثیر حرف های خانواده اش هست و هرچه که آنها بگویند در مورد زندگی ما اجرا می کند، بسیار بددهن است و به خانواده ام توهین می کند در صورتی که خانواده ام خیلی به ایشان احترام می گذارند، لازم به ذکر است که ایشان از نظر خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، ظاهری و تحصیلات از بنده خیلی پایین تر هستند ولی خودشون رو خیلی بالاتر می گیرند، بعد از ازدواج صاحب فرزندی شدیم که بعد از چند روز فوت کرد با انجام آزمایش متوجه شدیم که من و همسرم مشکل ژنتیک داریم و برای هر بار بارداری باید آزمایش ژنتیک بدهیم که اگر جنین مشکل داشت سقط شود، همچنین همسرم مرا چند روز چند روز در خانه تنها می گذارد و با خانوادش به تفریح می رود بدون اینکه به من بگویید، با شرایط گفته شده بنده می توانم درخواست طلاق بدهم و مهریه و جهیزیه را درخواست کنم؟

پاسخ :

مهریه و جهیزیه را در هر صورت می توانید مطالبه کنید اما طلاق از طرف زوجه نیاز به دلایل تصریح شده در قانون دارد و کار ساده ای نیست.


سوال حقوقی – درخواست طلاق و طلب مهریه

من میخواهم درخواست طلاق بدهم، باتوجه به اینکه به مدت ۱۰ سال است که ازدواج کردم و مهریه بنده ۵۱۴ سکه می باشد و همسرم میگوید هیچ حقی به تو تعلق نمیگیرد نهایتا ۱۰۰ سکه که آن هم از روز اول قسط بندی میکنم، میخواستم بدانم آیا این مطلب درست است؟و غیر از مهر چه حق و حقوقی به من تعلق میگیرد؟

پاسخ :

مهریه تا ۱۱۰ سکه به شما تعلق میگیرد مابقی را باید ثابت کنید که همسر شما توانائی پرداخت دارد (ملک، حساب بانکی و دارایی های دیگر) از ابتدا هم قسط بندی نمی شود مرد باید تقاضای اعسار بدهد(عدم توانائی در پرداخت مهریه) اگر قاضی پذیرفت قسط بندی میشود. نفقه ایام زوجیت و اجرت المثل هم به شما تعلق میگیرد.


سوال حقوقی – طلاق از طرف زن

آیا با اعتیاد زوج به دیدن تصاویر مستهجن و پورنورگرافی، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد؟

پاسخ :

بله اینها می تواند دلیل طلاق باشد ولی صرف بیان این ادعا و ذکر شفاهی این دلایل کفایت نمی نماید و شما باید اثبات نمائید که این وقایع رخ داده است.

به طور کلی رفتار غیر اخلاقی شوهر به حدی که ایجاد عسر و حرج نماید یا برای زوجه ایجاد کراهت و تنفر شدید نماید می تواند دلیلی برای طلاق خلع باشد.


سوال حقوقی چگونه زن خود را راضی به طلاق کنیم؟  – طلاق در زمان زندانی بودن

به جرم سرقت ۱۸ماه زندان بودم، همسرم ناشزه و کلیه حقوق قانونی در ایام زندگی بذل کرده است. می تواند بدلیل زندانی بودن و عدم دریافت نفقه درخواست طلاق بدهد؟

پاسخ :

بخاطر ١٨ ماه نمی توانند درخواست طلاق نمایند، ولی به علت سابقه کیفری که دارید و عسرو حرج میتواند اقدام کند.


سوال حقوقی – مطالبه مهریه، استرداد جهیزیه و درخواست طلاق

مدت ۴ سال که ازدواج کردم همسرم از همان اول گفت که هزینه ازدواج را دارد ولی بعد از دو ماه از نامزدی اظهار داشت هیچ پولی ندارد و برای ازدواج کلی وام گرفت بعد از عروسی از نظر مالی در شرایط نابسامانی بودیم تا کنون چرا که مجبور بودیم قسمت اعظم درآمدمان رو جای قسط بدیم با این وجود همسرم هر وقت پولی داشت ولو قرض می گرفت به خانوادش می داد، از طرفی بسیار تخت تاثیر حرف های خانواده اش هست و هرچه که آنها بگویند در مورد زندگی ما اجرا می کند، بسیار بددهن است و به خانواده ام توهین میکند در صورتی که خانواده ام خیلی به ایشان احترام میگذارند، لازم به ذکر است که ایشان از نظر خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، ظاهری و تحصیلات از بنده خیلی پایین تر هستند ولی خودشون رو خیلی بالاتر میگیرند، بعد از ازدواج صاحب فرزندی شدیم که بعد از چند روز فوت کرد با انجام آزمایش متوجه شدیم که من و همسرم مشکل ژنتیک داریم و برای هر بار بارداری باید آزمایش ژنتیک بدهیم که اگر جنین مشکل داشت سقط شود، همچنین همسرم مرا چند روز چند روز در خانه تنها می گذارد و با خانوادش به تفریح میر ود بدون اینکه به من بگویید، با شرایط گفته شده بنده می توانم درخواست طلاق بدهم و مهریه و جهیزیه را درخواست کنم؟

پاسخ :

مهریه و جهیزیه را در هر صورت می توانید مطالبه کنید اما طلاق از طرف زوجه نیاز به دلایل تصریح شده در قانون دارد و کار ساده ای نیست.البته اگر مصمم به انجام طلاق باشید در عین اینکه کار بسیار مشکل و پیچیده ای است ما حتما اینکار را برای شما انجام خواهیم داد و نکته مهم فقط عزم جدی شما برای طلاق است.در صورت تمایل به مشاوره با وکیل خانواده و اعطای وکالت به وکیل متخصص طلاق با دفتر وکالت ما در تماس و ارتباط باشید.


سوال حقوقی چگونه زن خود را راضی به طلاق کنیم؟ – پرداخت مهریه و نفقه

همسر من به پرداخت مهریه و نفقه محکوم است و ایران زندگی نمی کند ولی دادخواست طلاقم تا حالا از سال ۹۱ دو بار رد شده و پرونده در دیوان عدالت اداری است ایا می توانم همزمان پرونده جدیدی برای طلاق باز کنم؟

پاسخ :

محکومیت به پرداخت نفقه بیش از شش ماه می تواند دلیل مناسبی برای طرح دعوای طلاق باشد و مطابق شروط مندرج در عقدنامه ازدواج و هم مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی شما دلیل قطعی برای طلاق دارید.نپرداختن مهریه دلیلی برای زن محسوب نمیشود که براساس آن بتواند طلاق بگیرید.اگر دعوای شما چند بار رد شده شاید به این دلیل است که دعوای مناسبی طرح نکرید و یا به خوبی آن را پیگیری نکرده اید.

توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص طلاق و دعاوی خانواده مشورت نموده یا انجام طلاق خود را به وکیل دادگستری بسپارید.گفته اید که پرونده شما د ر دیوان عدالت اداری است. اشتباه گفته اید و منظور شما دیوان عالی کشور است. تا وقتی که پرونده ای در جریان دارید اصولا امکان طرح دعوای جدید نیست و باید منتظر جواب آن باشد و بعد از صدور حکم و قطعیت رای دادگاه به دلیل دیگری که مشمول قاعده اعتبار مختومه (اعتبار امر محکوم بها) نشود، دوباره طرح دعوا نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *