شنبه , 20 آوریل 2024 - 2:58 ق.ظ

سفيد كردن دندان با زغال | شایعه یا واقعیت؟ | مزایا و عوارض

سفيد كردن دندان با زغال : همواره این سوال برای افراد مطرح می‌شود که سفید کردن دندان به چه صورتی انجام می‌شود؟ آیا روش خانگی و ارزان قیمتی وجود دارد؟ زردی دندان به چه علتی به وجود می‌آید؟ زرد شدن دندان از عواملی است که افراد دوست ندارند دندان ‌هایشان دیده شود و آن‌ را می‌پوشانند، گاه ممکن است در عکس لبخندی بر لب نداشته باشند چرا که نمی‌خواهند دندان‌هایشان به دلیل زرد بودن دیده شود و یا از صحبت در جمع امتناع می‌ورزند. زرد شدن دندان این پیام را القاء می‌کند که فرد مراقبت کافی از دندان‌هایش ندارد اما چاره چیست؟ آیا می‌توان سفید کردن دندان را انجام داد یا خیر؟

سفيد كردن دندان

سطح رویی دندان را مینا می‌گویند، اگر لکه‌هایی بر روی مینای دندان به وجود بیایند، دندان زرد و یا حتی قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود. البته عامل دیگری که سبب می‌شود در افراد با سنین بالا دیده شود، این است که مینای دندان در این افراد نازک شده و قسمت عاج دندان که رنگ تیره‌ تری دارد، نمایان می‌شود. پس تیره شدن دندان در افرادی با سنین متفاوت معانی یکسانی ندارد، البته می‌توان عوامل یکسانی را چون ژنتیک، سن، مصرف غذاهای رنگی را نام برد که باعث تشدید بروز این حالت می‌شود.
خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه، استعمال دخانیات، استفاده‌ی غذاهایی با اسید بالا، خوردن شکلات، خشک شدن دهان در اثر بیماری‌های مختلف و یا افزایش سن، استفاده‌ی بیش از حد از فلوراید از جمله مواردی هستند که سبب زرد شدن دندان می‌شوند. راهکارهای مختلفی وجود دارد که به سادگی می‌توانید سفید کردن دندان خود را انجام دهید که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

روش‌های خانگی برای سفید کردن دندان

برای سفید کردن دندان می‌توان از روش‌های مختلفی مانند بلیچینگ دندان استفاده کرد، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که سفید کردن دندان را زیر نظر دندانپزشک انجام دهند، برخی دیگر انجام روش‌های خانگی را به صرفه و مؤثر می‌دانند. در استفاده از روش‌های سفید کردن دندان در خانه این نکته حائز اهمیت است که باید در فواصل زمانی معین آن را به صورت مستمر تکرار کنید، چرا که دندان‌ها در تماس مستقیم با مواد غذایی بوده و ممکن است دوباره زرد رنگ شوند. حال روش‌های خانگی را بیان می‌کنیم که به سادگی می‌توانید سفید کردن دندان را انجام دهید:

روشهای سفيد كردن دندان با زغال

مسواک زدن:

بهترین و مؤثرین راه برای سفید کردن دندان این است که پس از هر بار غذا خوردن و یا نوشیدن چای و قهوه مسواک بزنید، البته ممکن است کار ساده‌ای نباشد چرا که در موقعیت‌های مختلف شرایط متفاوت است. استعمال دخانیات را به حداقل برسانید و در هنگام نوشیدن نوشابه، سعی کنید از نی استفاده کنید، پس از نوشیدن و یا خوردن هر ماده‌ی غذایی اسیدی، سعی کنید پس از آن مقداری آب بنوشید تا اثر منفی آن بر روی دندان کم شود.

جوش شیرین با آب اکسیژنه:
آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید یک گندزدای آنتی‌باکتریال است که باعث می‌شود میکروب‌ها را از بین ببرد، جوش شیرین نیز جرم و پلاک دندان را کاهش می‌دهد، بنابراین استفاده از این دو ماده می‌تواند روشی مؤثر برای سفید کردن دندان باشد. روش استفاده بدین صورت است که هر دو را با هم مخلوط کرده تا خمیری نرم به دست آید، این خمیر را به مدت 30 ثانیه بر روی دندان خود قرار داده و سپس آن را آبکشی نمایید. لازم به ذکر است که می‌توانید آب اکسیژنه را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده و دهانتان را با آن شستشو دهید و از به وجود آمدن بیماری‌های لثه پیشگیری نمایید.

جوش شیرین و آبلیمو:
به منظور سفید کردن دندان، جوش شیرین و آبلیمو را به مقدار یکسان با هم مخلوط کرده و مخلوط حاصل را با مسواک بر روی دندان‌هایتان بزنید. برای نتیجه‌ بخش بودن این کار، در ابتدا به مدت دو هفته، هر هفته دو بار انجام دهید، پس از آن 7 تا 10 روز یک بار، دندان‌هایتان به همین روش مسواک بزنید.

روغن نارگیل:
جالب است بدانید که روغن‌های خوراکی یکی از موادی هستند که بدون نگرانی می‌توانید برای سفید کردن دندان خود از آن استفاده کنید. آب نارگیل را به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهانتان بچرخانید، یا چند قطره از آن را بر روی مسواک خود بزنید و دندان‌هایتان را با آن مسواک بزنید، همچنین می‌توانید گوشه‌ی یک پارچه‌ی تمیز را به روغن نارگیل آغشته کنید و بر روی دندان خود بکشید. خاصیت ضد میکروبی روغن نارگیل سبب می‌شود لثه‌هایتان از سلامت بالاتری برخوردار باشد.

روغن کنجد:
برای سفید کردن دندان، بهتر است روغن کنجد را اول صبح بر روی دندان خود بکشید و سپس دهانتان را آبکشی نمایید. شیوه‌ی استفاده از روغن کنجد مشابه استفاده از روغن نارگیل می‌باشد، یعنی 15 تا 20 دقیقه روغن را با انگشت خود روغن را به دندان‌هایتان بمالید و سپس دهانتان را بشویید.

سرکه سیب:
به عنوان سفید کننده‌ی طبیعی دندان که خاصیت آنتی‌باکتریال دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای از بین بردن لکه‌های سرسخت بر روی مینای دندان بسیار مؤثر است. سرکه سیب حاوی آنزیم‌هایی است که میکروب‌ها و جرم دندان را از بین برده و رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند، همچنین اسیدی بودن این ماده سبب می‌شود پلاک‌ها یا مواد چسبیده بر روی دندان از بین بروند در نهایت به سفید کردن دندان منجر می‌شود.

روش خانگی برای سفیدی دندان باید به صورت مداوم صورت بگیرد تا بتوانید نتایج آن را مشاهده کنید، نحوه‌ی استفاده از سرکه سیب بدین صورت است که با انگشت خود آن را در حدود یک دقیقه بمالید و سپس دندانتان را آبکشی و با خمیر دندان بدون فلوراید مسواک بزنید. توجه داشته باشید که نباید از اجسام سفت استفاده کنید چرا که ممکن است به مینای دندانتان آسیب بزند.

پوست مرکبات:
پوست مرکباتی از قبیل لیموترش، پرتقال مانند سرکه سیب می‌تواند در سفید کردن دندان کاربردی باشد، روش استفاده از پوست مرکبات هم مانند سرکه سیب است. توجه داشته باشید که بیش از حد از این روش استفاده نکنید چرا که دارای مقدار زیادی است.

توت فرنگی:
توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان و مواد مفیدی است که سبب می‌شود سلامت دهان و دندان ارتقاء یافته و در سفید کردن دندان مؤثر است. استفاده از این نه تنها برای دندان مفید است، بلکه قرار گرفتن آن در رژیم غذایی سبب می‌شود کیفیت تغذیه‌ی شما بالاتر رود و بدنی سالم‌تر داشته باشید. مواد غذایی دیگری مانند شیر و ماست که منبع خوبی برای تأمین کلسیم هستند، تخم مرغ، قارچ، سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی و یا موادی که سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند مانند سیب، گلابی، سبزیجاتی با برگ‌های تیره نیز می‌تواند سبب ارتقای بهداشت دهان و دندان شما شود.

پوست موز:
پوست موز دارای موادی چون منگنز و پتاسیم است که با کشیدن پوست موز بر روی دندانتان، به مرور دندان‌های شما سفید خواهند شد، پس از استفاده از این روش، دهان خود را با آب شستشو دهید. انجام مستمر این روش سودمند بوده و می‌توانید به صورت روزانه یک بار، دندان‌هایی سفیدتر خواهید داشت.

نمک دریا و آبلیمو:
به دلیل خاصیت ضد میکروبی و اسیدی بودن، می‌توانید نسبت یک به دو نمک دریا با آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کرده و با مسواک به دندان‌هایتان بزنید، انجام این کار به صورت دو بار در هفته می‌تواند تأثیرگذار باشد.

سفيد كردن دندان

زردچوبه:
به منظور سفید کردن دندان، یک هشتم قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را بر روی مسواک خود بپاشید و دندانتان را مسواک بزنید، دو تا سه دقیقه صبر کرده و سپس دهانتان را آبکشی نمایید، پس از آبکشی یک بار دیگر دندانتان را خمیر دندان معمولی مسواک بزنید. از دیگر فواید استفاده از زردچوبه می‌توان به کاهش ابتلا به درد و یا بیماری مربوط به لثه نیز می‌باشد چرا که در ساختار زردچوبه ماده‌ای به نام کورکومین وجود دارد.

برگ ریحان و روغن خردل:
یک داروی گیاهی برای سفید شدن دندان، برگ ریحان می‌باشد، به منظور سفید کردن دندان می‌توانید برگ ریحان خشک شده را پودر کرده و آن را با مقداری روغن خردل مخلوط نمایید و یا برگ تازه‌ی ریحان را کوبیده و خمیر حاصله را بر روی دندان‌هایتان بزنید. ریحان دارای ترکیباتی است که سبب محافظت از لثه‌ها می‌شود و روغن خردل نیز دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی است که سلامت دهان را افزایش می‌دهد.

دیگران می خوانند:

تعبیر خواب افتادن دندان: ۹ نشانه دیدن دندان در خواب

خواص کره بادام زمینی

ازدواج سفید چیست و چه معایب و مجازاتی دارد؟

روغن کرچک برای لاغری و آب کردن شکم

پیرسینگ ناف نشانه چیست؟

سفيد كردن دندان با زغال

سفيد كردن دندان با زغال :آیا زغال دندان را سفید می‌کند؟ آیا می‌توان به روش خانگی از زغال برای سفید کردن دندان استفاده کرد؟ آیا سفيد كردن دندان با زغال امکان دارد؟باید در جواب سؤال شما عنوان کنیم که بله سفید کردن دندان با زغال به صورت خانگی امکان‌پذیر است اما چگونه؟
زغالی که برای سفید کردن دندان کاربرد دارد زغال چوب فعال نام داشته و با زغال معمولی تفاوت دارد. زغال فعال به واسطه‌ی سوختن آرام چوب و باقی‌مانده‌ی کربن و خاکستر در محیطی بدون اکسیژن به دست می‌آید و دارای روزنه‌های بسیار ریزی بوده که می‌توانید آب یا مواد مایع را از خود عبور دهد در صورتی که زغال معمولی چنین ویژگی ندارد.

می‌توانید مسواک خود را به زغال فعال آغشته کرده و مسواک بزنید، مشاهده می‌کنید که پلاک‌ها و لکه‌ها را در خود به دام انداخته و از مینای دندان جدا می‌کند و به دلیل جذب تانن‌ها که در ترکیبات موادی از قبیل چای و قهوه وجود دارد، سفید کردن دندان‌ها را سبب می‌شود. البته لازم به ذکر است که می‌توانید انگشت خود را آغشته به زغال کرده و بر روی تمامی دندان‌های خود بکشید این کار برای دندا‌های حساس توصیه می‌شود.
پس از مسواک زدن، آب را چندین بار در دهانتان بچرخانید تا دهانتان کاملا تمیز شود، انجام این روش به صورت دو یا سه بار در هفته می‌تواند باعث سفید کردن دندان‌هایتان شود. البته توجه داشته باشید برای افرادی که دندان‌هایشان دارای روکش، لمینت و یا کاپ است، راهکاری مناسبی برای سفید کردن دندان محسوب نمی‌شود.
زغال فعال علاوه بر سفید کردن دندان، برای سم زدایی، تصفیه‌ی آب و هوا، تقویت پوست و مو و درمان مسمومیت نیز کاربرد دارد. نکته‌ی دیگری که در مورد زغال فعال وجود دارد این است که این ماده به هیچ وجه جذب بدن نمی‌شود پس اگر سهواً هنگام مسواک زدن، آن را قورت دادید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد چرا که توسط دستگاه گوارش رفع می‌شود. زغال فعال به صورت کپسول، پودر و یا خمیر دندان در داروخانه‌ها موجود است در صورتی که کپسول آن را خریداری کردید، کپسول را باز کرده و محتویات را بر روی مسواک خود قرار دهید.

بلیچینگ در منزل

بلیچینگ به معنای سفید کردن دندان می‌باشد که توسط دندانپزشکان و متخصصان ارائه می‌شود، در بلیچینگ، توسط پراکسید هیدروژن و کاربامید پراکسید، لکه‌ها و زردی روی سطح مینای دندان و همچنین مشکلات دندان که به صورت ژنتیکی می‌باشد از بین می‌رود. خدماتی که در دندانپزشکی برای بلیچینگ ارائه می‌شود ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و همچنین برای افراد زیر 16 سال، از بلیچینگ برای سفید کردن دندان استفاده نمی‌شود.
بلیچینگ به دو صورت انجام می‌پذیرد: در خانه و در مطب. در مطب. در مطب ابتدا موادی محافظ را بر روی لثه قرار می‌دهند، سپس مواد مربوط به بلیچینگ را با غلظت زیاد بر روی دندان قرار می‌دهند. با استفاده از نور و یا گرما، سبب می‎شود که ماده‌ی قرار گرفته بر روی آن فعال شده و سفید کردن دندان انجام بپذیرد.
اما بلیچینگ در منزل برای سفید کردن دندان به این صورت است که دندانپزشک، ابتدا دندان‌هایتان جرم‌گیری کرده و قالب‌گیری فک بالا و پایین شما را انجام می‎دهد و یک جفت تری شفاف به شما تحویل می‌دهد. بین دندان شما و تری فضایی تعبیه شده که می‌توانید خودتان در منزل مواد لازم برای بلیچینگ را بر روی دندان قرار داده و قالب را بر روی دندان خود قرار می‌دهید. که معمولا 30 تا 60 دقیقه برای دندان‌های حساس و 2 تا 4 ساعت برای دندان‌های غیرحساس ممکن است طول بکشد.
نحوه انجام دقیق بلیچینگ دندان در منزل به این صورت است که ابتدا شما تری‌ها یا قالب را از دندانپزشک خود همراه با ژل سفید کننده دریافت می‌کنید. پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، یک قطره از ژل سفید کننده هیدروژن پراکسید با غلظت 15 تا 20% را به سطح داخلی تری بچکانید و آن را پخش کنید، حال تری‌ها که آغشته به مواد سفید کننده هستند را بر روی دندان خود قرار دهید. ژل اضافی که ممکن است از قالب بیرون بزند را پاک کنید. قالب باید طبق مدت زمانی که بر روی دستورالعمل ژل سفید کننده نوشته شده است، اعمال شود. پس از آن که قالب را از دندان خود جدا کردید، دندان‌ها و لثه‌ی خود را با آب و مسواک شستشو دهید تا ژل به صورت کامل از روی دندان‌ها پاک شود.
باید توجه داشته باشید که در طول مدت زمانی که بلیچینگ در منزل را برای سفید کردن دندان خود مورد استفاده قرار می‌دهید، از نوشیدن یا خوردن غذاهای تیره، چایی و قهوه پرهیز کنید تا بتوانید به نتیجه‌ی دلخواه دست یابید. همچنین ممکن است پس از گذشت مدت زمانی، نیاز باشد که برای سفید کردن دندان، دوباره بلیچینگ در منزل را تکرار کنید. ضمن اینکه روش های بلیچینگ به کمک نوار و خمیر دندان حاوی بلیچینگ نیز که با غلظت 4% هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان استفاده می شوند نیز وجود دارند.سفيد كردن دندان با زغال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *