پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۳۵ قبل از ظهر

آشنایی با بهترین روش ها برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

تمیز نگه داشتن آشپزخانه

 احتمالا آشپزخانه شما هم مانند بسیاری دیگر از ساختمان ها، شلوغ ترین جای خانه است که البته چندان تعجب آور هم نیست. با توجه به پخت و پز، سرو غذا، شستشو و مواردی از این دست، آشپزخانه به راحتی می تواند به شلوغ ترین بخش تبدیل شود. تمیز نگه داشتن آشپزخانه برای همین خیلی مهم و سخت است.

ترفندهایی در تمیز نگه داشتن آشپزخانه

احتمالا آشپزخانه شما هم مانند بسیاری دیگر از ساختمان ها، شلوغ ترین جای خانه است که البته چندان تعجب آور هم نیست. با توجه به پخت و پز، سرو غذا، شستشو و مواردی از این دست، آشپزخانه به راحتی می تواند به شلوغ ترین بخش تبدیل شود.

آشپزخانه زیبا

اما راه هایی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید محیط آشپزخانه را تمیز، ایمن و سالم نگاه دارید. برای اینکار به انجام چند کار روتین نیاز دارید که در ادامه آنها را توضیح داده ایم. اگر مایل به آشنایی با این موارد هستید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

بخش اول:نگهداری صحیح از وسایل برقی آشپزخانه برای ایمنی بهتر

یکی از اجزای اصلی هر آشپزخانه ای، وسایل برقی مختلفی است که در آن قرار می دهیم، مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و فر، مایکروفر و موارد دیگری که شما می توانید به این لیست اضافه کنید. نکته مهم آن است که بتوانید از هر کدام یک از این وسایل برقی به درستی استفاده کنید. آنها را به صورت مرتب تمیز کنید و نکات ایمنی را درباره آنها رعایت کنید. به این ترتیب به بخش مهمی از آشپزخانه، اهمیت لازم را داده اید. در ادامه، بخشی از کارهایی که باید انجام دهید را آورده ایم:

بیشتر بخوانید : بهترین روش تمیزکردن و شستشو مبل در منزل

تمیز کردن آشپزخانه

  1. یخچال فریزر را در دورترین فاصله از وسایل گرمازا مانند فر و اجاق گاز قرار دهید. همچنین باید یخچال در فاصله مناسبی از دیوار قرار گیرد تا انتقال جریان هوا به خوبی انجام بگیرد.
  2. از محافظ های برقی برای اتصال یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی به پریز برق شهری استفاده کنید تا از انتقال شوک های ولتاژی به دستگاه گرفته شود.
  3. اگر مشکلاتی در نحوه پخش شعله اجاق گاز و یا فر دیدید (شعله باید به رنگ آبی باشد)، از تعمیرکار بخواهید هر چه سریعتر برای رفع مشکل در منزل شما حاضر شوند و تعمیرات لازم را انجام دهند. به طور معمول تعمیر کاران اجاق گاز با نحوه کار انواع اجاق گازها مانند آلتون، اسنوا، استیل البرز، نوژن و سایر برندها آشنایی دارند و به راحتی کار تعمیر انواع اجاق گاز فردار یا صفحه ای را انجام خواهند داد. اگر امکان کمک گرفتن از نمایندگی آنها را نداشتید، می توانید به این افراد مراجعه کنید.
  4. به طور مرتب روی اجاق گاز و فر را با مواد شوینده مناسب تمیز کنید. در واقع فرقی نمی کند که اجاق گاز از نوع فردار، صفحه ای و یا رومیزی باشد، به دلیل استفاده مداوم و روزانه و ریختن و سرریز شدن مواد غذایی، ممکن است روی شعله ها با جرم و روغن گرفته شود و در دراز مدت کارایی قبل را نداشته باشند.
  5. به شلنگ آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی هر چند وقت یکبار دقت کنید. این شلنگ باید کاملا سالم باشد و راه انتقال آب آن گرفته نشده باشد.
  6. اگر ماشین لباسشویی دچار مشکل شده است، صداهای عجیبی دارد و یا از پایین آن، آب نشت پیدا کرده است، هرچه سریعتر دست به کار شوید و از تعمیرکار بخواهید مشکل را بررسی کرده و تعمیر ماشین لباسشویی مورد نیاز دستگاه شما را انجام دهد. شاید مشکل فقط با یک سرویس ساده حل شود و یا گاهی نیاز به تعویض و یا تعمیر قطعه باشد. در حال حاضر انواع بسیار خوبی از ماشین های لباسشویی مانند آبسال، پاکشوما، دوو، اسنوا و انواع خارجی مانند سامسونگ وجود دارند که نیاز به تعمیر در دراز مدت در آنها کاهش پیدا کرده است، با این حال، هر وسیله ساخت دست انسان ممکن است به تعمیر و سرویس نیاز داشته باشد و مهم آن است که اینکار را در اسرع وقت انجام دهید.

بخش دوم: تمیز نگه داشتن آشپزخانه برای سلامتی و ایمنی بیشتر

شستن سینک ظرفشویی

  1. به طور مرتب، زباله ها را در سطل زباله شهری خالی کنید تا از رشد میکروب ها و انگل ها جلوگیری شود. بهتر است از سطل زباله های درب دار برای ریختن زباله استفاده شود. همچنین برای کمک به حفظ محیط زیست می توانید زباله های تر مانند پوست میوه ها، سبزیجات و … را در یک سبد بزرگ، بریزید تا در هوای آزاد بالکن و یا پشت بام خشک شده و امکان تولید شیرآبه که به شدت برای محیط مضر هستند، کمتر شود. همچنین بهتر است با روش تفکیک زباله خانگی آشنا شوید.
  2. روزانه، داخل سینک ظرفشویی را با مواد شوینده بشویید تا از ایجاد جرم و رسوب جلوگیری شود. این نواحی، از مهم ترین مناطق برای رشد میکروب ها هستند.
  3. در حین پخت غذا و زمان های آزاد، می توانید روی کابینت ها را با اسپری تمیز کننده، دستمال بکشید تا احتمال رشد میکروب در این مناطق از بین برود.
  4. اسکاج و اسفنج هایی که برای شستشوی ظرف ها استفاده می کنید، به طور روزانه در مقابل آفتاب خشک کنید. اگر امکان اینکار برایتان وجود ندارد، می توانید آنها را در مقدار کمی آب جوش بجوشانید تا احتمال کثیفی و رشد میکروب ها از بین برود.
  5. روی تخته ای که گوشت را قطعه قطعه می کنید، سبزیجات را هم خرد نکنید. ایننکار باعث انتقال آلودگی ها از داخل گوشت به دیگر مواد غذایی می شود. برای اینکار بهتر است دو تخته جداگانه داشته باشید و یا پس از شستشوی تخته برای خرد کردن دیگر مواد غذایی استفاده کنید.
در این مقاله تلاش کردیم برخی از مهم ترین نکات نگهداری صحیح از وسایل آشپزخانه و نکاتی که به تمیزی و ایمنی آشپزخانه کمک می کنند را گرداوری کنیم. شما برای رسیدن به این هدف چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *