جمعه , 19 آوریل 2024 - 7:32 ق.ظ

سکس با محارم

برقراری رابطه جنسی میان زن و مردی که با یکدیگر رابطه زوجیت ندارند ( البته با کیفیتی که در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است ) ، زنا تلقی می شود و اگر نسبت میان این دو نفر از نوع محرمیت بوده و به نوعی از محارم دیگری محسوب شوند ، این رابطه ، زنا با محارم نامیده می شود که این محارم ممکن است از نوع نسبی ، سببی و یا رضاعی باشند . در قانون مجازات اسلامی زنای با محرم جرم تلقی شده است و پس از اثبات زنا با محارم ، مرتکب به مجازات خواهد رسید که این مجازات در خصوص سکس با محارم نسبی ، اعدام خواهد بود .

سکس با محارم

در یک تعریف کلی ، زنا بعنوان اعمال جنسی نامشروع ( به معنای دخول آلت تناسلی ) مرد و زنی شناخته می شود که به لحاظ شرعی رابطه زوجیتی میان آنها شکل نگرفته است و به همین دلیل ایجاد رابطه نامشروع میان آنها ممنوع شده است . این موضوع در دین مبین اسلام مورد تقبیح شدیدی قرار گرفته است و خداوند در قرآن کریم مومنان را از انجام چنین عملی نهی فرموده است . همچنین در قوانین جاری کشور نیز برای انجام زنا مجازات قانونی در نظر گرفته شده که در صورت اثبات ، قابل اجرا خواهد بود .

اما موضوع زمانی پر اهمیت تر می شود که این جرم نسبت به یکی از محارم و در واقع میان دو شخصی رخ داده باشد که علی الاصول به هم محرم بوده اند . اینجاست که علاوه بر دین اسلام ، حتی کشورهای با روابط آزاد نیز به فراخور موقعیت ، به جرم انگاری عمل نامشروع با محارم پرداخته و آن را قابل مجازات تلقی نموده اند ؛ به عنوان نمونه می توان از برقراری رابطه زنا میان یکی از والدین با فرزندان اشاره نمود که برخی از کشورها آن را مصداق خشونت جنسی و قابل مجازات دانسته اند . اما سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که طبق قانون ، زنا با محارم چه حکمی دارد و به عبارت دقیق تر ، مجازات جرم زنا با محارم چیست ؟

در پاسخ به این سوال خواهیم گفت که در کشور ما نیز زنا با محارم جرم انگاری شده است . به این معنا که در قانون مجازات اسلامی ایران که بر مبنای فقه اسلامی است ، زنای با محارم یا خویشاوندان نوعی جرم تلقی شده و در صورت اثبات شدن جرم زنا با محارم ، مجازات قانونی این جرم قابل اعمال بر مرتکب آن خواهد بود . به همین مناسبت ، برای بررسی موشکافانه موضوع ، ابتدا به توضیح اینکه محارم به چه معناست و چه کسانی را شامل می شود می پردازیم و پس از تعریف قانونی جرم زنا با محارم ، راه های اثبات زنا با محارم و همچنین مجازات جرم زنا با محارم را توضیح خواهیم داد.

سکس با محارم

محارم چه کسانی هستند

در بحث های مربوط به جرم زنا با محارم ، این سوال مطرح می شود که معنای محارم چیست و اینکه اصولا به چه کسانی محرم گفته می شود ؟ پاسخ به این سوال نسبتا ساده است . چون معنای فقهی و حقوقی ارائه شده از کلمه محارم ، به معنای عرفی آن نزدیک می باشد . در یک تعریف کلی ، محارم را می توان به معنای خویشاوندان دانست ؛ آن هم خویشاوندانی که به لحاظ شرعی و قانونی امکان ازدواج میان آن ها وجود ندارد و حکم لزوم حجاب بین آنان برقرار نیست .

مثلا دختر جزء محارم پدر محسوب می شود . به این دلیل ، ازدواج میان دختر با پدر ممنوع است و لذا برقراری هر نوع رابطه جنسی میان آنها نا مشروع بوده و زنای با محارم تلقی می شود و همین طور است رابطه نامشروع جنسی میان مادر و پسر و یا خواهر و برادر .

در پاسخ به این سوال که محارم چه کسانی هستند ، آیه 23 سوره نسا قابل توجه است . در این آیه شریفه محارم شامل مادر ، دختر ، خواهر ، عمه ، خاله ، عمو ، دایی ، دختران برادر و دختران خواهر مرد ، پس برادر ، پسر خواهر ، مادران رضاعی ( که از طریق شیر دادن به فرزند محرم می شوند ) ، خواهران رضاعی ، مادر زن ، دختران همسر مرد که پدر آنها شخص دیگری است ( به شرط اینکه با آن زن رابطه زناشویی برقرار شده باشد ) ، زن پسر ( عروس ) می باشد .

بر این اساس ، محارم را می توان شامل سه دسته زیر دانست :

محارم نسبی : یعنی نسبت محرمیتی که به دلیل رابطه خونی میان دو شخص ایجاد شده است : مانند رابطه نسبی میان پدر و مادر با فرزند ، مادر بزرگ و پدر بزرگ ، ارتباط خواهر و برادر ، عمه و خاله ، عمو و دایی ، دختر برادر ، دختر خواهر ، پسر برادر و پسر خواهر .

 

محارم سببی : نسبتی است که به دلیل ازدواج و رابطه زوجیت میان دو شخص ایجاد می شود : مانند رابطه مرد با مادر زن که به دلیل ازدواج با دختر وی بوجود آمده است ، یا رابطه دختران همسر مردی که پدرشان شخص دیگری است ، با آن مرد یا ارتباط بین پدر شوهر و عروس و یا زن پدر .

 

محارم رضاعی : قرابت رضاعی محرمیتی است که به دلیل شیر خوردن فرزند از زنی غیر از مادر اصلی وی به وجود می آید : مانند ارتباط مرد با مادر یا خواهر رضاعی اش .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *