پنجشنبه , ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ بعد از ظهر

بهترین زمان مدیتیشن

در حالی که بسیاری از تحقیقات می‌گویند انجام مدیتیشن در هر ساعتی از شبانه‌روز انتخاب خوبی برای کاهش استرس، افزایش آرامش و به دست آوردن مزایای مراقبه است، بعضی از مدرسان این حوزه می‌گویند بهتر است مدیتیشن را در ساعاتی خاص از روز انجام بدهید. با من در این مقاله کوتاه همراه باشید تا نظر این مدرسان را بخوانیم و در موردشان تصمیم بگیریم.

بهترین زمان برای انجام مدیتیشن و ریلکسیشن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای انجام مدیتیشن

در زندگی شلوغ امروزی هر زمانی که بتوانید مدیتیشن کنید، قطعا زمان خوبی را انتخاب کرده‌اید. اما در عین حال اگر بتوانید از مدیتیشن برای شروع روز، برای یک استراحت میان‌روزی و سپس برای پایان دادن به روزتان کمک بگیرید، بهترین انتخاب را داشته‌اید!

۲ رویکرد برای انتخاب زمان مدیتیشن

به طور کلی ۲ رویکرد برای انتخاب زمان مدیتیشن کردن وجود دارد:

رویکرد اول این است که طبق نظر یوگی‌ها و مردمان سنتی، مدیتیشن را از به ۲ ساعت و نیم قبل از طلوع آفتاب موکول کنیم. این موضوع را بسیاری از افرادی که مدیتیشن را نزد مکاتب سنتی هند و چین یاد گرفته‌اند، تصدیق کرده و گفته‌اند که استادان‌شان آنها را به انجام مدیتیشن در ابتدای صبح تشویق می‌کنند. پس ساعت ۳ الی ۶ صبح طبق نظر این مکاتب، تایید شده و بهترین ساعات برای مدیتیشن هستند. (البته هیچ منبع و تحقیق علمی این موضوع را تایید نکرده.)

اما در رویکرد دوم، زمان مدیتیشن کردن را باید با توجه به شرایط و سبک زندگی خودتان انتخاب کنید. به طور کلی حتی در این رویکرد هم متخصصان پیشنهاد می‌کنند بهتر است اولین کاری که در ابتدای روز انجام می‌دهید، مدیتیشن باشد و سپس به سراغ کارهای روزانه‌تان بروید. بعد از آن و حوالی ساعت ۲ الی ۳ بعد از ظهر، یک بار دیگر مدیتیشن کنید تا استرس کارتان کم شود و در نهایت قبل از خواب برای رسیدن به آرامش و کاهش تنش‌های عصبی و اضطراب، مدیتیشن خواب را انجام بدهید.

مدیتیشن و لنگر!

بهترین زمان مدیتیشن
بهترین زمان مدیتیشن

تا اینجا عملا فهمیدیم که هیچ تحقیق علمی خاصی نیست که ثابت کرده باشد الزاما مدیتیشن کردن در فلان ساعت روز، بهترین انتخاب است. اما در همین حال یک توصیه ارزشمند برای انتخاب زمان مدیتیشن وجود دارد و آنهم اینکه مدیتیشن را با انجام یک کار روتین گره بزنید!

در واقع مهم‌ترین چالش برای تمرین های ذهن آگاهی، این است که بتوانیم آنها را به یک عادت تبدیل کنیم چراکه این تمرین‌ها در درازمدت و وقتی با مداومت همراه شوند تاثیر به شدت زیادی دارند. حالا این توصیه می‌گوید وقتی بتوانید اینطور خودتان را عادت بدهید که مثلا همیشه بعد از مسواک زدن، بعد از بیدار شدن از خواب، بعد از ناهار خوردن یا هر اقدام دیگری مدیتیشن کنید، راحت‌تر آن را به یک روتین تبدیل خواهید کرد.

متعهد و منعطف باشید!

۲ نکته دیگر در مورد زمان مدیتیشن وجود دارد:

  1. اول از همه اینکه لطفا هر زمانی را هم که انتخاب کردید، به آن متعهد باشید و مخصوصا در ۳۰/۴۰ روز اول، آن را به هر بهانه‌ای عقب نیندازید.
  2. نکته دوم هم اینکه اگر روزی به هر دلیلی نتوانستید مدیتیشن کنید، نسبت به آن دلسرد نشوید و دوباره از روز بعد، طی روتین قبلی جلو بروید.

انجام مدیتیشن بهتر است قبل از ورزش باشد یا بعد از آن؟

زمان

یکی دیگر از سوالات رایج در مورد زمان مدیتیشن، این است که بهتر است مدیتیشن را قبل از ورزش انجام بدهیم یا بعد از آن؟ اگر یک پیشنهاد عالی می‌خواهید، بهتر است هم قبل از ورزش و هم بعد از آن این تمرین را تجربه کنید. اما اگر صرفا دنبال یک بار مراقبه کردن هستید؛ اجازه بدهید به سراغ نظر متخصصان این حوزه برویم.

درفوس می‌گوید در حالت ایده‌آل، مدیتیشن کردن بعد از یوگا انتخاب بهتری است. چون مراقبه می‌تواند سیستم عصبی را متعادل کرده و انرژی‌تان را به شما برگرداند. با این حال حتی اگر ورزشی که می‌خواهید انجام بدهید یوگا هم نیست، باز هم بهتر است مدیتیشن را بعد از ورزش انجام بدهید. چراکه بعد از ورزش استرس‌تان کم‌تر شده و تمرکز بیشتری دارید؛ این یعنی تجربه یک مدیتیشن بهتر.

علاوه بر این، Erin Doppelt، متخصص مدیتیشن، می‌گوید وقتی ماهیچه‌های خودمان را خسته می‌کنیم، راحت‌تر می‌توانیم بنشینیم و یک مدیتیشن تنفسی آرام را تجربه کنیم. پس مدیتیشن را به بعد از ورزش موکول کنید. (هیچ کدام از این گفته‌ها هم با پشتوانه منابع علمی نیستند اما خب در حال حاضر که تحقیق جامعی در مورد زمان مدیتیشن انجام نشده، می‌توانیم به آنها استناد کنیم.)

چند دقیقه مدیتیشن کنیم؟

همانطور که در مقاله مدت میزان زمان مدیتیشن کردن هم توضیح دادم، اگر به طور دقیق بخواهید، یک تمرین مدیتیشن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای انتخاب بسیار خوب و متعادلی است. اما خب در همان مقاله هم گفتم با توجه به ظرفیتی که افراد دارند و البته تجربه‌شان در مدیتیشن، ممکن است بعضی‌ها نهایتا بتوانند یک تمرین ۵ دقیقه‌ای را تجربه کنند و بعضی دیگر حتی از ۱۵ دقیقه هم بسیار فراتر بروند. بنابراین در ابتدا احتمالا زمان کمی را به مدیتیشن می‌گذرانید اما در ادامه هر بار تمرین‌تان به بیشتر از ۱۰ دقیقه می‌رسد. در هر حال در مورد این موضوع خیلی وسواسی عمل نکنید.

 

دیگران می خوانند:

بهترین زمان برای رابطه جنسی

زندگی نامه و بیوگرافی سحر زکریا

پیرسینگ نشانه چیست؟

مراحل شروع رابطه جنسی برای مردان و زنان چگونه است؟

 

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله به کمک نظر متخصصان دنیای یوگا و مدیتیشن، به این سوال جواب دادیم که بهترین زمان انجام مدیتیشن چه زمانی است؟ در نهایت اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *