دوشنبه , ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۲۲ بعد از ظهر

در دوران پریود (قاعدگی) چگونه با همسرمان رفتار کنیم؟

بسیاری از خانم ها هر ماه و از حدود یک هفته قبل از آغاز دوران پریود خود دچار علائم آزار دهنده سندرم پیش از قاعدگی می شوند و تاثیر نوسانات هورمونی روی خلق و خو، نحوه تفکر، احساس و رفتار خانم ها گاهی به قدری شدت پیدا می کند که هر مردی می تواند اثر منفی آن را روی زندگی زناشویی خود به وضوح احساس کند.

بیش از ۸۵ درصد خانم ها ممکن است در این روزها علائمی همچون آکنه خفیف، خستگی، بد خلقی، تحریک پذیری و افسردگی را تجربه کنند و برای گذراندن آن نیاز به درک و صبوری همسرشان دارند اما متاسفانه برخی آقایان از این وضعیت به عنوان بهانه ای برای عصبی بودن همسرشان استفاده کرده و با بی تفاوتی یا بی توجهی تحمل این دوره را دشوارتر می کنند.

اگر برای زندگی زناشویی خود ارزش زیادی قائل هستید و قصد دارید تجربیات ناخوشایند دوره پریود همسرتان را برای او و همچنین خودتان کمتر کنید در ادامه مطلب با ایرانیکام همراه باشید تا با شیوه های رفتار مناسب با همسر در دوران قاعدگی آشنا شویم.

چگونه با همسر خود در دوران پریود رفتار کنیم؟

۱. فرار نکنید

برخی آقایان شروع اولین علائم سندرم پیش از قاعدگی را نشانه آغاز یک هفته طوفانی و پر تنش می دانند و ترجیح می دهند با دوری کردن از همسرشان و نادیده گرفتن مشکلاتی که او در این دوره با آن ها دست و پنجه نرم می کند این دوران را بگذرانند.

اگر شما نیز جزو این دسته مردان هستید احتمالا هرگز نحوه مقابله سالم با چالش های این دوره را نخواهید آموخت در حالی که اجتناب از روبرو شدن مستقیم با این مسئله چیزی جز آزار شما و انزوا و رنجش همسرتان به دنبال ندارد.

اگرچه خانم ها می توانند کارهای زیادی برای بهبود وضعیت روحی و جسمی خود در دوره پریود انجام دهند اما شما نیز باید مسئولیت واکنش و رفتارتان نسبت به این مسئله را به عهده بگیرید. بپذیرید که دوره پریود خانم ها به اندازه همه مشکلات مشترکی که در زندگی تان دارید مهم است و هرگز با شانه خالی کردن از مسئولیت های خود و فرار کردن، اوضاع را از این بدتر نکنید!

۲. ارتباط موثر داشته باشید

برخی جنبه های سندرم پیش از قاعدگی به نگاه شما و همسرتان به این قضیه وابسته است.

زمانی که همسرتان پریود می شود ممکن است دست روی مسائل جزئی زندگی بگذارد که احتمالا تا یک هفته قبل برایش اهمیت چندانی نداشته اما حالا به مهم ترین مسائل زندگی اش تبدیل شده و شما آن را حساسیت بیش از حد و غیر منطقی می دانید.

طی این یک یا دو هفته مشکلات زناشویی بی اهمیت در نظرش بزرگ تر به نظر خواهند رسید و همه فیلترهایی که به او کمک می کند تا برای خودش، برای شما، رفتار بچه ها و غیره توجیهی داشته باشد ناگهان از بین می رود.

به عبارت دیگر هر مشکلی که در زندگی مشترک یا رابطه شما حل نشده باقی مانده در دوره پریود بزرگ نمایی می شود و ممکن است به شیوه ای غیر منتظره و غیر معمول از سوی او بیان شود.

بنابراین مهم است مشکلات بین تان را در طول ماه حل کرده و مسائل حل نشده برای این یک یا دو هفته باقی نگذارید.

۳. به الگوها دقت کنید

اگر همسرتان تنها به دلیل سندرم پیش از قاعدگی به طور مرتب و دوره ای دچار تغییرات خلق و خو می شود پس حتما الگویی برای آن وجود دارد. می توانید از تلفن، اپلیکیشن یا تقویم برای کشف و ثبت این الگو استفاده کنید.

برای این منظور احتمالا به چند ماه زمان نیاز دارید اما اگر به سلامتی رابطه زناشویی تان اهمیت می دهید توصیه می کنیم تاریخ شروع علائم، سیکل قاعدگی و علائم رفتاری و جسمی همسرتان را به دقت زیر نظر بگیرید تا الگوی مورد نظر را پیدا کنید.

ممکن است همسرتان چندان مایل نباشد تا این حد به تاریخ شروع پریود و مسائل زنانه او دقیق شوید اما بدون شک مزیت های این کار بیشتر از معایب آن می باشد.

۴. برنامه داشته باشید

وقتی زمان کافی صرف ثبت این اطلاعات کردید باید از آن ها استفاده کنید. اگرچه توجه به همسرتان در دوره قاعدگی اهمیت زیادی دارد اما مهم است به سلامتی جسمی و روانی خودتان نیز توجه کنید تا راحت تر از این دوره دشوار عبور کنید.

ممکن است تصمیم بگیرید در این مدت هر صبح مدیتیشن یا فعالیت آرامش بخش دیگری داشته باشید یا بخواهید عصرها را با کودکان خود بگذرانید تا وضعیت عاطفی و روحی شما متعادل شود یا ممکن است پیش دستی کرده و مواردی که ممکن است باعث رنجش یا تحریک همسرتان شود را از قبل برطرف کنید.

هر کاری که احساس می کنید برای خودتان و رابطه شما بهتر است انجام دهید و هر چیزی که در این دوره شما را آزار می دهد یادداشت کنید تا بعد از پایان دوره پریود همسرتان، با آرامش آن ها را با او در میان بگذارید.

۵. او را درک کنید، صبور باشید

این دوره به همان اندازه که همسرتان می گوید سخت و دردناک است، اگرچه احتمالا به عنوان یک مرد نمی توانید تصور کنید گذراندن یک دوره خاص و دشوار ماهانه چگونه است و نباید وانمود کنید آن را به طور کامل درک می کنید.

برای شروع کافیست درک ساده ای از دشواری پریود داشته باشید و به همسرتان نشان دهید که در این دوره کنارش هستید و به او کمک خواهید کرد.

با این توجیه که این یک روند طبیعی است و خانم ها باید خودشان با آن کنار بیایند خود را بی تفاوت نشان ندهید بلکه سعی کنید مانند یک همسر خوب با شروع علائم سندرم پیش از قاعدگی با او همدلی کرده و به جای پرخاشگری یا جبهه گیری نسبت به او صبور بوده و به حرف هایش گوش دهید.

۶. در امور روزمره به او کمک کنید

خانم ها معمولا حدود یک هفته قبل از شروع پریود به دلیل علائم آزار دهنده سندرم پیش از قاعدگی دچار کسالت و بی حوصلگی شده و ممکن است در انجام امور روزمره خود دچار مشکل شوند.

اگر می خواهید به همسرتان کمک کنید تا به راحتی این دوره را بگذراند چه بهتر که با کمک کردن در کارهای خانه حال او را بهتر کنید، سعی کنید قرار ملاقات های خانوادگی یا حضور در مراسم غیر ضروری را تا حد امکان کنسل کرده و در صورت نیاز لباس هایش را بشویید، آشپزخانه را تمیز کنید، خرید کرده و شام درست کنید.

بدون شک این رفتار شما تاثیر خارق العاده ای در بهبود روحیه و حال و هوای همسرتان خواهد داشت.

۷. به او آرامش دهید

ارتباط عاطفی بین زوجین برای کاهش علائم دوره پریود بسیار مفید است.

بیشتر کنار همسرتان بنشینید، او را در آغوش بگیرید، حتی گرفتن دست ها نیز می تواند اثر گذار باشد. اگر با اصول ماساژ دادن آشنا هستید پشت و پاهای او را ماساژ دهید.

در عین حال فراموش نکنید خانم ها گاهی با کمی خلوت کردن حس و حال بهتری پیدا می کنند، اگر احساس می کنید به این خلوت نیاز دارد آن را از همسرتان دریغ نکنید.

۸. از او کمک بگیرید

اگر دوست دارید به او در بهتر کردن اوضاع کمک کنید اما نمی دانید چه چیزی حالش را بهتر می کند کافیست به نحوی که احساس بیمار بودن یا ضعیف بودن به او دست ندهد در این مورد از خودش سوال کنید.

شاید دوست داشته باشد به سینما برود، یک ماشین گردی کوتاه مدت را ترجیح دهد، شاید رفتن به رستوران برای صرف شام به بهتر شدن روحیه اش کمک کند یا گاهی یک پیاده روی شبانه علائمش را تسکین دهد.

آماده کردن کیسه آب گرم یا یک بسته شکلات نیز برای بهبود روحیه و وضعیت جسمی او بسیار مفید است.

۹. موارد مهم را به او یادآوری کنید

در صورتی که همسرتان در این دوره توصیه های مهم مربوط به سلامتی روحی و جسمی اش را نادیده می گیرد می توانید به او تذکر دهید، مثلا توصیه کنید از خوردن هله هوله یا مصرف مواد غذایی نا سالم پرهیز کند اما هرگز به او امر و نهی نکنید زیرا در نهایت این خودش است که تصمیم می گیرد چه می خواهد.

اگر بخشی از عادات غذایی یا سبک زندگی او نیاز به اصلاح دارد بهتر است صحبت کردن در مورد آن ها را به بعد از دوره پریود موکول کنید.

۱۰. او را تشویق کنید

خانم ها در دوران پریود بسیار آسیب پذیر شده و نیاز به تایید شدن از سوی مردشان دارند.

ممکن است همسرتان احساس کند آن قدر که باید دوست داشتنی نیست، به اندازه کافی خوب نیست، جذابیتی برای شما ندارد و … باید به او بگویید چه همسر زیبا و مادر مهربانی است و این که چرا شما به شوهر او بودن افتخار می کنید.

سخن پایانی …

او همسر دوست داشتنی شما است و علائم نا خوشایند دوران پریود او را به شخص دیگری تبدیل نمی کند. هر چند ممکن است از نظر خلق و خو تا حد زیادی تغییر کرده باشد با این حال این دوره موقت است که با مراقبت درست، توجه کافی و برنامه ریزی دقیق بسیار راحت تر از آن چه فکر می کنید قابل مدیریت می باشد.

سعی کنید در دوران پریود احساسات منفی را کنترل کرده و عصبانیت و رنجش های خود را تا حد ممکن بروز ندهید زیرا نه تنها وضعیت شما را بهبود نمی بخشد بلکه ممکن است رابطه تان را خدشه دار کند.

با وجود همه این ها، احساسات آزار دهنده و درد جسمی دوره عادت ماهانه نمی تواند بی ادبی یا رفتار بد آگاهانه برخی خانم ها را توجیه کند. بنابراین لازم است بعد از گذراندن این روزها، با حفظ آرامش درباره مواردی که باعث رنجش شما شده با همسرتان صحبت کنید تا در آینده کنترل بیشتری روی آن ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *