دوشنبه , 29 آوریل 2024 - 4:16 ب.ظ

مصاحبه اختصاصی با استاد رزیتا دغلاوی نژاد اسطوره مجریگری کودک

مصاحبه اختصاصی با استاد رزیتا دغلاوی نژاد اسطوره مجریگری کودک

کد خبر : ۷۸۹۱۲
گزارشگر : رامین محرم نیا

گپ و گفت صمیمانه با استاد رزیتا دغلاوی نژاد دختر مشهور عروسکی ایران بهترین و برترین مجری کودک دنیا (همیشه فعال و پر انرژی)

رزیتا دغلاوی نژاد اسطوره زیبایی و جذابیت و افتخارآفرینی یا همان خاله رزیتا / خاله فرشته مهربون سرشناس برنامه های شاد کودک و نوجوان , همه وقت شاد و بشاش، فعال و پرانرژی هست.

با وی صحبت و مصاحبه ای انجام داده ایم.

می‌توان گفت که پرانرژی‌ترین و برترین مجری‌ کودک دنیا هست.

خاله مهربانی که خودش بالا و پایین می پرد, دست و جیغ و هورا میکشد، شادمانی میکند, هیجان دارد و بچه‌ها هم همپای او در اوج شادمانی و شادکامی غرقند و بالا و پایین میپرند و دست و جیغ و هورا میکشند.

سهم زیادی از این نشاط و شادی هم به موسیقی ها و آوازخوانی هایي هست که در برنامه هاي کودک اجرا می‌کند مانند “دردونه عزیز من تولدت مبارک ” یا “دستابالا قند و عسلا ” یا ” باغ خانواده ” شعرهایی که با ریتم شاد و کودکانه خوانده شد و شمار زیادی از طرفداران خاله رزیتا آن ها را حفظ و از بر میباشند.

خاله رزیتا با اسم اصلی رزیتا دغلاوی نژاد سال هاست که برای بچه ها اجرا میکند و این روزها بعد از یک استراحت به همراهش تیمش به دنبال حاضر شدن برای شروعی مجدد میباشند.

” مصاحبه اختصاصی و داغ با استاد رزیتا دغلاوی نژاد(خاله فرشته مهربون ) همیشه پر انرژی، خاص، محبوب و بی همتا “

به گزارش ایرانیکام وی یکی دو سال هست که با برنامه های متنوع و شاد و بی نظیر در حوزه بین المللی حاضر شده هست برنامه هاي که بسیار مهیج و شاد و نوین است و به قدری زیبا و جذاب است که مخاطب را بر سر جای خود میخکوب میکند.

مخاطب ” رزیتا دغلاوی نژاد “در جدیدترین مصاحبه و صحبتی که در آستانه شروع مجدد به کار با وی داشته ایم درمورد روحیات و خصوصیت هاي خود از کودکی تا حال حاضر و انتظاراتی که از او بعنوان یک چهره شناخته شده و سرشناس می‌رود و این که اکنون خودش چقدر دوست دارد برای خودش زندگی کند و کوشش کند درگیر قضاوت هاي مردم نشود, سخن گفت. استاد دغلاوی نژاد هم‌چنین به دوران کودکی خود اشاره و بیان کرد که از کودکی علاقه مند به هنر و اجراهای صحنه ای برای خواهرش یاسمن بوده و بازی می کرده هست.

پس از اکران برنامه هاي مجری‌محور و برنامه های استیج خاله فرشته مهربون ” نزد بچه ها می آید و اکنون هم مدتی هست که در تدارک ساخت مجدد برنامه هایی نوتر و با ابتکار و خلاقیت های نوین و خاص تر هست.

برای شروعِ اخیر ایده خاصی دارید؟

-برای هر کاری باید تامل و تفکر داشت فرضیه سازی کرد از ایده تا عمل و اجرا را خط به خط برنامه ریزی کرد.

پژوهش و نواوری را از صفر تا صد به مرحله انجام و اجرا در اورد.

برنامه های اخیر اکثرآ با ایده ها و روش هایی ساختاری و نوین همراه است که شاید بتوان به جرأت گفت که میتواند حتی جهانی را به صخره در اورد.

من هر سری یک دوره استراحت میکنم و بعد با مشورت و همفکری با سایر عوامل به نتیجه می‌رسم و مجدد کار را شروع میکنم.

مهم این هست که وقتی کار خود را مجدد شروع می‌کنیم حال خوبی داشته باشیم و آمادگی کامل و لازم را دارا باشیم ـ

فرم برنامه هاي شاد شما کاملا متفاوت با دیگر برنامه ها تلقی میشود ایا از شیوه نوین و خاص خود در زمینه اجرا و مجریگری و تولید برنامه های کودک و نوجوان خوشنود هستید؟

هر انسانی برای تکامل یافتن و کمالگرایی بیشتر همواره در تلاش و تکاپو هست به یاری خداوند تاکنون توانسته ام با اختلاف زیاد برترین مجری کودک در حوزه بین المللی شناخته شوم و این شامل لطف مردم و طرفداران و همچنین ایده ها و سبک های نوین من در زمینه اجرا و ایده تا عمل بوده است.
بله نود درصد راضی هستم اما هنوز جای بهتر درخشیدن را به وفور احساس میکنم.

استاد گرانقدر شما سال هاست در حوزه کودک کار میکنید بعنوان یک کارشناس فوق تخصصی و خبره در این عرصه فکر میکنید به روز ماندن و این که بتوانید هم چنان بچه ها را پای اجرای خود نگه دارید به چه خصوصیت هایي نیازمند هست؟

سوال شما از دو منظر هست؛ هم گروهی و هم فردی.

تیمی که من با انها کار می‌کنم بنیادگذار برنامه های نوین خاله رزیتا هست و ما این برنامه را با هم شروع کردیم و انها خصوصیات من, نقاط ضعف وقوت وسایرخصوصیت هاي من را میدانند وبه طور کامل با روحیاتم آشنا میباشند. این بزرگ ترین امتیاز هست چراکه در این زندگی ما طبیعتا بهتر یکدیگر را می شناسیم اگرچه کار جمعی سخت ترین نوع مشارکت در کشور ما و دشوار تر از کار فردی هست.

از سوی دیگر نه تنها استایل کاری من کودکانه هست بلکه فکر و ایده و طرز تفکرم هم مرتبط با کودکان هست. در رادیو هم که بودم همین اوضاع وجود داشت و دیگران میدانند که من همه ي وقت سرزنده و طفل‌دوست بوده ام بنابراین قالب شخصیتی مرا هم در برنامه ها بر همین زمینه طراحی می‌کنند.

و مهم تر اینکه من یک روانشناس حاذقم و ارتباطی کاملا صمیمانه و دوستانه را با بچه ها دارم.

روحیه ای لطیف مهربان دارم و دلسوزانه و عاشقانه برای آن ها زحمت میکشم و بدان ها برای رسیدن به خوشبختی ، سعادتمندی و موفقیت خدمت رسانی میکنم.

آن ها می‌دانند که چگونه قالبی باید برای خاله رزیتا پایه ریزی کرد که هم کهنه نشود و هم خوشگل و جذاب بماند.

یکی از اتفاقاتی هم که در این سال ها همه ي وقت برای من رخ داده هست آزاد بودنم با کودکان در استیج بوده هست.

من خیلی آسان با بچه ها, پشت صحنه و همه ي رویدادها رئال, زندگی می‌کنم و این برای بیننده طفل خیلی زیبا هست.

استیج ما پر از خصوصیت هاي کودکانه بوده هست, همان طور که طفل قهر و آشتی میکند, اشتباهاتش را به راحتی می پذیرد و… همۀ تیم برنامه هم این خصوصیت ها را به راحتی دارند و این رویدادها را تجربه کرده ایم مثلاً دچار اشتباه شده ایم اما همان سر صحنه تلاش کرده ایم درستش کنیم.

بعنوان یک مجری فکر می‌کنم عمده زیر بار چارچوب هاي معمول نمیروید.

صادقانه بگویم من نمی‌توانم در چارچوب برنامه هاي طفل در یک قالب غیرقابل انعطاف باشم ولی اگر هم در برنامه طفل آزاد بوده ام باز هم براساس استانداردها کار کرده ام. به طور مثال لودگی نداشته ام بلکه شادی, پویایی و هیجان را وارد کارم کرده ام تا بچه ها بتوانند با من همزاد پنداری داشته باشند.

گرچه دیدنی هست که فرمول ساختاری برنامه مرا میتوانید در برنامه هاي بزرگسال هم مشاهده نمایید و اتفاقا من شاد می‌شوم که مانند برنامه من برای بزرگسالان هم رخداد بیفتد. درواقع شوی طفل می‌تواند دستاویزی برای بزرگترها باشد؛ بزرگترهایی که به نوعی همان کار طفل را انجام می‌دهند, گرد هم می‌نشینند و یک نفر مانند خاله رزیتا می‌آید و یک نفر دیگر مانند سفید برفی و یا گیسو کمند وارد می‌شود و شیطنت می‌کند.

رویای شما در کودکی چه بود؟
افتخار افرینی، شهرت، قدرت، کمالگرایی و صعود به فتح قله های نابغه برتر جهان شدن در تمامی زمینه های علمی و هنری و ادبی و افتخار افرینی های پی در پی در عرصه های جهانی

شما به عنوان خاله اصلی تلویزیون به جای عمو پورنگ و خاله شادونه حمایت و برگزیده شدید دلیل انصراف شما از صداوسیما چه بوده است؟

دلیل انصراف من محدودیت های بسیار و خلل هایی که به بقیه مشاغل و حیطه های شغلی من وارد میشد بوده است من در زمینه های علمی و فرهنگی و صنعت مد و فشن نیز مشغول بکارم و در گنجینه اهداف والای من سیر و صعود به تمامی شاخه های علمی و هنری پ ادبی خلاصه میشود و من برای اینکه نابغه برتر جهان شوم نمیتوانستم محدودیت را فقط در انجام و پذیرفتن یک رشته هنری به صورت ثابت پذیرا باشم.

در حال حاضر ازادانه با تمامی ارگان های دولتی اعم از خود صداوسیما نیز همکاری دارم و صد البته گر چه انصراف داده ام اما هم اکنون در جایگاه یک هنرمند بین المللی محبوب و شاخص ترم.

شما بیرون از خانه هم با هم سن و سالان خود بازی میکردید؟
من اصلا اهل بازی هاي بیرون از خانه نبودم.
اصلا به کوچه نمی رفتم.
خانواده من بشدت روی تربیت و نجابت و در کل روی دختر حساس بودند و حتی تا زمان دیپلم من را به مدرسه میبردند و می اوردند و اصلا به یاد ندارم تا سن بیست سالگی حتی یکبار بدون خانواده ام حتی تا دم درب خانه یا سرکوچه رفته باشم.

چگونه همه ي وقت کودک درونتان را زنده نگه می دارید؟
– من هیچ ابایی ندارم از این که به من برچسب کودک درون بزنند به هر حال برای اینکه بتوانی با بچه ها ارتباط مؤثر و دوستانه ای برقرار کنی باید همانند آن ها کودک شوی.
من جدا از زمینه اجرا و بودن در کنار کودکان ناز و زیبا دختری کاملا جدی، با اقتدار و پر قدرتم.
و صد البته در کلاس های درس و تدریسم نیز شخصیتی مهربان ولی جدی دارم چون کلاس درس با اجراهای کودک و نوجوان متفاوت است و اگر جدی نباشم بچه ها کلاس را به تمسخر میگیرند و روی معلم سوار میشوند.
ولی در کل کلاس های درس من بسیار شاد و متنوع است و همیشه برای اینکه کودکان بتوانند در کلاس من حضور داشته باشند و اموزگارشان باشم دعواست و والدین گاهی به التماس کردن به مدیر و معاونین نیز مشغول میشوند.

شما به قضاوت ها اهمیتی نمی‌دهید؟
خیر چون انسان غنی نه حرف میزند و نه میشنود و میبیند انسان موفق همیشه در مقابل قضاوت های مردم نابینا و ناشنواست و این رمز موققیت و عبور از موانع و رسیدن به قله های پیروزی و فتح موفقیت است.

شما مؤلف کتاب های بسیاری در زمینه نخبه پروری و ترویج نخبه پروری می باشید و همچنین دو سه سالی میشود که از شما به عنوان سفیر بین المللی نخبه پروری یاد میکنند در این خصوص چه صحبتی دارید؟

ایران عزیز و اسلامی ما به نخبه ها و نابغه های بی شمارتری نیاز دارد.
کودکان اینده سازان فردا هستند من برای تبدیل کردن کشور جهان سوم ایران به کشوری پیشرفته و سرشار از نبوغ و دانش و افتخار افرینی اماده به خدمت بوده هستم و خواهم بود. و بی شک تاکنون نخبه های بیشماری را کشف و به دنیای وزین علم و هنر و دانش و ادبیات ایران شناسایی و معرفی کرده ام.

یک دیدگاه

  1. استاد هنر و هنرافرینی کشور خدا قوت مایه افتخارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *